Vetokalusto päivityksiä

Kevät lähenee, jäät paksuuntuu. Lähinnä sellaiset fiilikset on lähiviikkoina ollut, kun ei talven niska meinaa taittua sitten mitenkään. Yöllä ollaan vielä välillä lähes 10 astetta pakkasen puolella ja päivällä hädintuskin 5 astetta kolkutellaan. No kuitenkin aina pientä viritelmää pitää olla käynnissä ja tällä kertaa kohteena vetoauto.

Pari vuotta sitten luulin ostaneeni itselleni täydellisen kalastusauton, Nissan Kingcab 2,5 tic:n. Niin teinkin, lavalle mahtuu kauheat määrät tavaraa ja perävaunupainot ovat, jarrullista mukavat 2350kg ja jarrutonta 500kg. Myös vetoteho on loistava ja alennusvaihteiston ansiosta vene nousee luiskalta kuin luiskalta, jos vaan kumien alla pito riittää.

Kuitenkin muussa käytössä on alkanut tulla sellaisia kriteereitä autolle, ettei avolava enää niitä täytä. Tarvitaan kolmatta istuinpaikkaa sekä koiralle lämmintä oleskelutilaa. Suuri surku ja itku, uusi kompromissi-autohan se on hankittava.

Kriteereitä mielessä listatessa aloin jo miettimään onkohan tällaista autoa olemassakaan:
- 5 paikkaa
- bensakone
- vähintään 1700kg perävaunupaino
- tilava takakontti
- neliveto, mieluiten kytkettävä
- hinta max. 15 000e

Sitten alkoikin kartoitus, pienimmät citymaasturit karsiutuivat heti pois 1500kg jarrullisen perävaunupainon takia. Samassa rytäkässä myös karsiutui ennakkosuosikki, Subaru Forrester josta liikkeeseen menoon asti luulin, että perävaunupainot olisi 1700kg. Volvoa, skodaa, kiaa en merkkirasismin vuoksi huoli joten nekin vaihtoehdot jouduin pois sulkemaan.

Hieman yllättäen työpaikan kahvipöydässä kaveri otti puheeksi, että kyllä hänen Nissan X-Trailin perävaunupainot on 2000kg. Hieman epäileväisenä käytiin rekisteriotteesta katselemassa ja niin oli, jarrullista 2000kg ja jarrutonta 750kg. Muutenkin auto vaikutti ihan fiksulta, ainut mikä vähä mietitytti oli melko harva 1- vaihde. No ison veneen kun hankin niin laituripaikan sille tulen ottamaan, joten trailaaminen vähenee oleellisesti.

Seuraavan päivän lehdessä sattuikin paikallisessa liikkeessä olemaan tulevasta autostani ilmoitus ja aamulla kävin auton ostamassa. On se helppoa kun tietää mitä haluaa ja minkä hinnan siitä on valmis maksamaan. Plussaa oli vielä se, että myyjä oli valmis siihen hintaan sen myymään. Joten nyt pihassa seisoo 2,5l bensakoneella oleva Nissan X-trail vm. 2003. Toivottavasti palvelee hyvin.

Kaupan tohinassa avolava jäi vielä minulle käsiin, joten hieman automyyjän taitojani joudun taas koettelemaan. Toisaalta harmittaa myydä loistavasti palvellut auto. Katsastukset ovat menneet moitteetta läpi ja autossa ei ole ollut mitään vikaa koko aikana. Todella huolettomia kilometrejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.