Venemessut 2012

Aika menee kuin siivillä. Hetki sitten vielä paleltiin Saimaan aalloilla ja nyt onkin jo aika kauden 2012 ennakoinnille, venemessuille.

Tällä kertaa jouduin vuorojen takia lähtemään liikenteeseen viikonloppuna joka ei omaan mieleen ole ehkä paras ajankohta veneiden tutkimiselle. Melko hyvin mahtui halleissa kiertelemään, mitään hirveän mullistavaa ei löytynyt. Kuitenkin muutamia ihan mielenkiintoisia uutuuksia oli näytillä.

Venekuume on vaivannu jo pitkän aikaa, lähinnä siihen lääkkeen löytyminen oli reissun päätarkoitus.
Kiinnostavin yksilö löytyi Veega Marinen osastolta, Aqualine 540. Itseasiassa vene oli messuilla jo edellisenä vuotena, jotenkin onnistuin skippaamaan laitteen täysin. Takatilaa löytyy 2-3 miehen tarpeisiin ja takaseinän pressut kuuluivat kauppaan.

Muutamia vakavia puutteita löytyi ja niihin taitaa tämän veneen haaveilu päättyä. Hytti on ahdas, istuinta ei ole kuin kuljettajalle. Muut mukana olijat saavat sitten seisoa tai mennä keulapiikkiin. Lisäksi pidän tuulilasinpyyhkijää ehdottomana varusteena, sen sijoittaminen kaarevaan lasiin (onko edes lasia?) voi olla haastava tehtävä. Varmasti hyvä laite uistelijalle, mutta ei ihan minun toivelistaa täyttänyt.

Keskipulpettiosastolla näytillä oli muutamia kiinnostavia laitteita, Fasterin osastolta löytyi täysin varusteltu 560cc T-topilla joka oli varsin vakuuttava ilmestys. Jos lohenuistelu ei painottuisi lähes 100% syksyn kylmille keleille, olisi keskipulpetti ehdottomasti valintani.

Myös Busterin osastolla oli tarjolla uutuuksia. Aiemmin esitelty Pro-mallin jätti sai itselleen pikkuveljen Lx Pron, vähän reilu 5 metrisen keskipulpetiveneen. Lattiatilaa oli veneen kokoonsa nähden kiitettävästi. Tämä kostautuu säilytystilojen määrässä, mutta pienet veneet ovat järjestään täynnä kompromissejä ja se täytyy vaan hyväksyä. Eniten mietitytti kuljettajan istuin joka oli putkirungolla. Miksei tähän ole tehty penkin alle säilytystilaa? Toivottavasti insinöörit ovat suunnitelleet sen verran, että esimerkiksi 50QTS kylmälaukku mahtuu penkin alle huilaamaan.

Cabin puolella ei ollut juurikaan uutta, tutut mallit jotka vuodesta toiseen pienilä teippausten muutoksilla taas esillä. Kun hypätään pykälää suurempiin veneisiin, esimerkiksi konkurssin tehneellä MV-Marinella oli tarjolla varsin kiinnostava laite, Access 7, uskon että näitä tullaan näkemään uisteluvarustuksessa lähivuosina. Käsittääksen Bella-veneet ovat ostaneet koko MV-Marinen tuotannon ja muotit, jännä nähdä jatkuuko tuotanto Lappeenrannassa vai hiljeneekö meidän paikallinen venetehdas.

Elektroniikkapuoli kiinnostaa aina, taas oli näytillä toinen toistaan suurempia näyttöjä ja muutamia ihan mukavia uusia ominaisuuksia. Furunon 620 pikkukaiku oli saanut pienen kasvojenkohotuksen lähinnä näytön tarkkuutta silmällä pitäen, lisänä oli pohjanlaadun tunnistus. Jo lähes kulttimaineen saavuttanut 585 sensijaan oli entisensä. Mitäpä sitä hyvää muuttamaan...
Raymarinen osastolla mielenkiintoa herätti uuden e-sarjan ominaisuus, jolla saadaan laitteen siirrettyä Ipadille, harmiksi kuva on aina suora kopio laitteen ruudusta, eli esimerkiksi plotterikuvan siirtäminen ipadille ja kaikukuva Raymarinessa ei onnistu.

Kiinnostavin uutuus löytyi Lowrancen osastolla, jossa esiteltiin uudet HDS Gen2-laitteet. Scrusture ominaisuutta hyödyntäen laite tallentaa pohjakuvaa muistikortille ja piirtää näistä tiedoista kartan, tämän kartan saa sitten laitettua syvyyskäyrien päälle tai alle. Osassa vesistöjä ainankin Navitronicin kartat ovat melkoisen suuntaa antavia. Varmasti saisi todella mielenkiintoisen kartan suosikkipenkoista jos niitä ristiinrastiin luotaisi ja tallentaisi. Mielestäni minimi ruutu tällaiselle laitteelle on 8 tuumaa joten systeemin hinta on lähellä 3000 euroa... Ehkä vielä hetken aikaa pärjään nykyisillä kartoilla... :)

Sellaiset messut tällä kertaa, mukavahan siellä oli kierrellä ja ihailla toinen toistaan suurempia jahteja. Tänään sitten taas palattiin maan pinnalle ja alettiin selailemaan nettivenettä hyvän käytetyn toivossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.