Kokemuksia kalustosta: Safire 2100D

Koppiveneen tärkein varuste on lämmitin, vai miten se menikään? Runkoon ei ollut ostohetkellä asennettu minkäänlaista lämmityslaitetta joten sain vapaat kädet tämän hankinnan tekemiseen.
Oli selvä, ettei syksyllä veneessä palella joten tehoa pitää olla. Asetin minimiksi 2kw lämmitystehon jolla järkeilyni mukaan Yamarinin pieni hytti pitäisi lämmetä melko kivuttomasti.

Webasto, Eber, Wallas ja Safire, siinä vaihtoehdot jotka pyörivät mielessä lämmitintä harkittaessa.

Webasto lienee tällä hetkellä olla ns valtamerkki uusiin asennuksiin. Kuitenkin itseäni tässä merkissä mietitytti paloilman otto tekniikka ja reiluhko virran kulutus. Hinnaltaan 2000 Webasto olisi ollut edullisin.

Eberin hankinta kaatui siihen, ettei myyjäliike olisi saanut toimitettua sitä järkevässä ajassa.

Wallaksella on kannattajansa, mutta niin on myös kritisoijansa. Tässä asiassa mielikuvat veivät voiton ja jätin Wallaksen pois vaihtoehdoista jo varhaisessa vaiheessa.

Lähinnä hyvien käyttäjäkokemusten ja myyjän loistavan asenteen sekä yhteydenpidon takia päädyin hankkimaan Safiren 2100D lämmittimen Genius-taululla. Hinta oli jonkinverran kovempi kuin muiden samassa kokoluokassa, silti päädyin ilman suurempia tuskia kotimaiseen tuotteeseen.
Lämmitin tulee asennusvalmiina pakettina ja asennus on todella helppoa. Haastavin projekti on keksiä laitteille sijoituspaikat. Päätin asentaa lämmittimen niin, että puhaltaa lämpimän ilman kuljettajan paikan jaloille ja siitä säteilee ylöspäin. Asennuspaikka oli todella toimiva, ikkunat aukeavat napakan lämmitystehon ansiosta noin puolessa tunnissa ja kalastellessa on mukava, kun lämmitin töhöttelee lämmintä ilmaa varpaille.
Genius-ohjaustaulun kautta lämmittimen hallinta on helppoa, voit ohjelmoida tuleville kalareissuille ajastetut lämmitykset ja tulla aamulla valmiiksi lämpimään veneeseen. Lisäksi Genius hoitaa lämpötilan hallinnan. Taulusta on mukava seurata milloinkin vaadittavaa lämmitystehoa, jotta haluttu lämpötila pysyy. Noin +4 lämpöasteen keleissä ovet kiinni +22 asteen sisälämpötila pysyy noin 1750w lämmitysteholla, kunhan hytti on saatu lämpöiseksi. 10 asteen ulkoilmoilla lämmitin hönkii vain tyhjäkäynnillä 750-900w tehoilla. Kun taka-ovea pitää auki hytin keulassa on noin 10c nollakeleillä, riippuen toki tuulesta. Tällöin puhallin huutaa jatkuvasti täydellä teholla. 2100W teho riittää pitämään hytissä 20 astetta lämmintä -2 lämpötilaan asti. Mielestäni tämä riittää kalastuskäyttöön mainiosti.
10 litran polttoainesäiliö (Diesel) riittää noin 4 täyden uistelupäivän lämpötarpeisiin, isompikin säiliö kelpaisi mutta en oikein järkevää asennuspaikkaa ole keksinyt.

Alussa mietitytti miten huurut pysyvät poissa, kun ikkunoille ei ole omia suuttimia. Tämä ei ainakaan viime syksynä missään vaiheessa ollut ongelma. Ylös nouseva lämmin ilma pitää ikkunat auki moitteetta.

Tähän mennessä en ole suurempiin ongelmiin törmännyt. Toivottavasti niitä ei ole tulossakaan.

Lisämainintana täytyy mainita ostopaikan, Kotiaseman aivan loistava palvelu, asennus apua tuli niin paljon kun ilkesi vain pyytää. Muutenkin asiakkaan jälkihoito on kiitettävällä tasolla. Kiitoksia Heikille.

3 kommenttia:

  1. Mihin laitoit polttoainesäiliön?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Polttoainesäiliö on apukuskin penkin alla olevassa laatikossa. PA-letkut menee ulko -ja sisäkuoren välissä laatikon takareunaan jossa on pumppu ja säiliö. Polttoainemäärän näkee sivuluukun avaamalla. Laatikkoon mahtuu 10l säiliö. 15litrainen ei mennyt korkeutensa puolesta.

      Poista
  2. Itse hankin Safire 23 Di ja huomasin et aika virtasyöppö se on. Nyt syksyllä akku kestää kolme yötä ja sitten tyhjä. Ja se puhallin -))! Hiton hurina koko yön. Miksi sen pitää pyöriä 3000 r/min?

    VastaaPoista

Kommentoi.