Yamarin 5940 rakentelua. Osa 2.

Yamarinin päivitysprojekti etenee hitaasti, mutta varmasti. Tavaratoimitusten viivästyksen takia aikataulu on venynyt ja venynyt.

Ohjaukseksi valittiin tuttu ja turvallinen Baystar. Myös ensimmäiset pienet vastoinkäymiset kohdattiin ohjauksen asennuksen parissa.
Vanhasta muistista luettelin tarpeet tilaukseen: Pari T - haaraa, jossa toisella suoralla sivulla kartiokierre ja yksi suora nippa kartiokierteellä. Näillä tarpeilla oli tavoite asentaa t - haarat ohjausrummun taakse, jotta pilottiasennuksessa välytytään lyhyiltä tumppiletkuilta. Pieleen meni.

Baystarin rumpu on uudistunut eikä siihen enää kierretä kartiokierteitä. Mukavaa mukava pikku havainto siinä vaiheessa, kun ollaan alkamassa kietämään osia paikoilleen.

Nykyään käytössä on suunnattavat o-renkaalliset liittimet, joiden kanssa lukitteita ei käytetä ollenkaan. Sinällään hieno uudistus, mutta olisi tietysti myyjäliikkeenkin ollut kohteliasta mainita, että rummun tyyppi on muuttunut. Uudet liittimet tunnetaan nimellä ORB- liitin.

Onneksi t-haarat löytyivät myös ORB- liittimillä, tilausta vetämään ja taas odotellaan.
"DO NOT USE NTP FITTINGS"
Ohjausrummulle reiät.

Sylinteri paikoillaan. 

ORB-liitin. O-renkaallinen pää kierretään käsitiukkuteen rumpuun. Tämän jälkeen suunnataan liitin. Sitten tiukataan o-renkaan yläpuolella oleva mutteri rumpua vasten, jolloin liitos tiukkenee ja o-rengas puree uraansa.
Ihan hyvä uudistus.
Ennen letkujen vetoa on hyvä tehdä kaikki tarvittavat reiät. Pilotin pumppu tulee pulpetin alla olevaan laatikkoon.
Ja pieniä sähkötöitä.
Veneen lämmitin on aika-ajoin herjannut liian alhaisesta jännitteestä. Lämmittimen asentaja oli vetänyt akulta 2x 1.5mm2 vedot lämmittimelle. Jos johtoveto on yhteensä 20m (lasketaan + ja - vedot) niin jännitehäviötä lämmittimen käynnistysvirralla tulee yli 2 volttia. Ei ihmekkään, jos laitteet pätkivät. Sinällään huvittavaa, että lämmittimen alla oli valmiiksi nätillä kiepillä 6mm2 tehdasveto suoraan akkukotelolle, jota ei oltu hyödynnetty. Nyt johdon pinta-ala alkaa olemaan sitä mitä kuuluukin ja testikäytössä lämmitin toimikin moitteetta. Joskus toimivuus on pienestä kiinni.
Projekti nytkähti pienen askeleen eteenpäin. Pilotin asennus ja ilmaus ottaa vielä päivän, eiköhän tämäkin vene näe avoveden ennen vappua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.