Yamarin 5940 rakentelua. Osa 4 - hydrauliohjuksen ilmaaminen

Yamarinin varustelu etenee. 

Elektroniikka on käytännössä asennettu. Ennen johtojen siistiä niputusta on aika koekäyttää järjestelmä. Samalla suoritetaan hydrauliohjauksen ilmaaminen, 

Oppikirjan mukaan ilmaaminen suoritetaan alimmalta pumpulta ylöspäin edeten. Käytännössä siis ensiksi ilmattaisiin autopilotin pumppu ja vasta sitten ruoripumppu. Koska järjestelmä oli täysin tyhjä päätettiin täyttää täyttää työsylinterille menevät linjat ruoripumpulla, jottei pilotin pumpun tarvitsisi pumpata mahdollista ilmaa.

Edellisistä öljykatastrofeista viisastuneena päätettiin rakentaa öljylle ilmauskierto, jotta säästytään öljyn siirtelyltä kannuissa. Tämä tarkoittaa sitä, että työsylinterin ilmausnipalta vedetään läpinäkyvä letku suoraan ruoripumpun päällä olevaan välisäiliöön, joka tässä tapauksessa on kolapullo.
Ilmauksessa käytettävä pullo liitettynä ruoripumppuun.
Työsylinterin ilmausnipasta lähtee letku kolapullolle.
Sama öljy kietää jatkuvasti linjaa läpi ja ilma poistuu. 

Loppuvaiheessa ilmaa ei enää tule suurina kuplina vaan lähes poreina. Tässä vaiheessa kannattaa antaa linjaston rauhoittua ja jatkaa projektia, kun ilmakuplat on poistunut. Ilmaa ei kannata pyörittää takaisin linjastoon. 
Ilmaaminen vaatii kaksi henkilöä. Toinen pyörittää rattia ja toinen avaa ilmausnipan, öljyä kierrätetään niin kauan, kun ilmaa / kuplia tulee ilmausnipan läpi silikoniletkuun. Kun läpi tulee pelkkää puhdasta öljyä pitäisi järjestelmän olla ilmaton ja ilmasnippa suljetaan. Sama tehdään molemmille linjoille. Paras lopputulos saavutetaan, kun alustavan ilmaamisen annetaan järjestelmän "painua" yön yli ja suoritetaan uusi ilmaus seuraavana päivänä.

Kun työsylinterille menevät linjat on alustavasti täytetty tehdään varsinainen ilmaaminen. Ensiksi kierrätetään öljyä autopilotin pumpulla ja tämän jälkeen ruoripumpulla.
Lowrancen pilottia hallitaan näytöltä.
Käsikäytöllä annetaan pieniä pumpulle pieniä ohjaussykäyksiä, jolloin pumppu ja pumpun linjat ilmaantuu. Aivan sama, kun pyörittäisi rattia.
Ilmaamisen jälkeen kalibroitiin virtuaalinen peräisinkulma-anturi.
Vesillä vielä suoritetaan Point-1 suunta-antennin kalibrointi. Sitten pilotin asennus on valmis.
Koska Point-1 asennetaan syvälle rungon sisään kannattaa autopilotin GPS-lähteeksi vaihtaa laite, jolla pilottia hallitaan.
Kaikki toimii niinkuin pitää ja homma lähenee maalia. Vielä koeajot vesillä ja pientä siistimistä. Kalusto valmiina tositoimiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.