Perämoottorin syyshuolto

Ennen talvehtimista on hyvä tehdä pieniä huoltotoimenpiteitä perämoottorille, tämä helpottaa keväällä kauden aloitusta ja muutenkin takaa ainankin itselleni mielenrauhan talven pakkasille.

Kaikki alkaa siitä, että ennen viimeistä reissua laittaa bensan sekaan polttoaineen hoitoaineen joka estää bensaa vanhentumasta säilytyksen aikana. Tätä löytyy lähes jokaisesta auto/vene liikkeestä. Itse käytin motonetistä hankkimaani Motulin tuotetta. Suhde oli 20 litraa bensaa / 25ml hoitoainetta.
Veneliikkeestä ostoslistaan itse varasin moottoriöljyn, moottoriöljynsuodattimen, peräöljyn, polttoainesuodattimet (moottori ja runko), vesipumpun siipipyörän, proppuihin sopivat uudet tiivisteet (moottoriöljy, perä 2x) ja voitelukohteisiin sopivaa rasvaa.
Pesuaineet löytyivät motonetistä, olen alkanut suosimaan Starbriten tuotteita niin pohjan kuin kannenkin pesussa.
Huolellinen pesu syksyllä palkitsee keväällä, kunnollisilla pesuaineilla projekti on helppoa. Sisätilojen pesun säästin kevääksi. Keväällä tulen vetämään pohjaan epoksin kosteussuojaksi.
Pohja pikaisen pesun jälkeen, vesirajan keltainen viiva katosi lähes kokonaan oikeiden aineiden ansiosta.
Pesun jälkeen onkin mukava huoltaa puhdas perämoottori. Alkuun perän ruuvaaminen irti ja siirtäminen autotallin pöydälle. 90 Hondassa perä on kiinni 5 pultilla, 4 näistä on näkyvillä ja yksi on kiertoevän edessä suojalapun alla piilossa.
Viilapenkkiin tiukattuna perän huolto on vaivatonta.

Vesipumpun kotelo. Irtoaa avaamalla 4 pulttia. Kannattaa olla tarkkana, että tiiviste irtoaa nätisti jos sen meinaa uudelleen käyttää.
 Kotelon poiston jälkeen tulee esiin pumpun pesä.
 Kotelon tiiviste oli siistissä kunnossa, huolellinen putsaus ja rasvaus. Tiiviste saa jatkaa töitään.
 400 tuntia ja 4 vuotta vanha siipipyörä. Siivissä oli jo pieniä murtumia, vaihto siis aiheellinen.Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa siipipyörän pesän kunto ja vaihtaa tarvittaessa. Tässä tapauksessa se oli virheetön.
Siipipyörän kiilaa ei kannata hävittää ja se on ehdottomasti muistettava laittaa paikalleen kasatessa. Kasaus käänteisessä järjestyksessä, huolellinen siipipyörän ja pesän rasvaus oleellista. Kaikkiin pultteihin laitoin pienen tipan kierrelukitetta.
 Myös peräöljyt on samalla helppo vaihtaa.
Varaosamyyjä sanoi, että Quicksilverin öljypumppu sopii suoraan Hondaan, vaan eipä kierre istunut. Pienellä soveltamisella saatiin työkalusta sopiva.
Potkuriakseli ja muut boorit on hyvä rasvata. Sitten vain perä paikalleen ja moottori tulille korvalappujen kanssa. Jos merkkivesi alkaa lentämään on pumpun vaihto onnistunut. Tässä tapauksessa alkoi.
Pieni käyttäminen ja moottoriöljyn/suodattimen vaihto. Kylmänä öljy valuu tosi nihkeästi ulos, joten tämänkin takia moottorin lämmittäminen kannattaa. Rasvanipat kävin läpi Quicksilverin Teflon rasvalla. Tätä suositellaan myös Hondan manuaalissa, tiedä sitten mitä eroa on puolet halvempiin vesivaseliineihin?
Sitten vielä polttoainesuodattimien vaihto ja vene talvehtimaan. Lisämainintana voi sanoa, että enpä koskaan ole löytänyt hankalampaa rungon polttoainesuodatinta kuin Yamarinissa. Suodattimen vaihto ei onnistu ilman jalan irroittamista rungosta. Pidän tällaista asennusta suunnitteluvirheenä.
Akut olen aina laittanut lämpimään talvehtimaan. Samalla on hyvä suorittaa ylläpitolataus.

1 kommentti:

  1. Kiitos neuvoista perämoottorin huoltoon. Ostin juuri veneen ja halusin tarkistaa, että kaikki huoltotoimenpiteet on tehty moottorille. Tuon polttoaineen hoitoaineen laitoin tiesinkin.

    VastaaPoista

Kommentoi.