Pientä viilausta

Ei pidä jäädä tuleen makaamaan.
Aina tulee uusia idoita, joita pitää päästä jalostamaan.

Ajoittain takakulmissa sijaitsevat takilat ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia väsytystystilanteissa. Kalan haavitseminen suoraa veneen takaa on haastavaa. Takilavaijerit ja siimat ovat käytänössä aina edessä. Yleensä olenkin pyrkinyt uittamaan kalan jommalle kummalle sivulle. Pitkän aikaa olen ollut sitä mieltä, ettei Yamariniin oikein toisenlaista ratkaisua keksi.

Eilen vesillä ollessa kaverin kanssa asiaa pähkäiltiin ja mieleen jäi pyörimään idea muunneltusta takakaiteesta. Tänään sadepäivänä ei muuta tekemistä ollutkaan, joten pannu kahvillista nenän alle ja piirrustuspöytä laulamaan.

Päivän aikaansaannoksena on 2 erilaista vaihtoehtoa takakaiteen toteutuksesta. Toisessa ei käytetä sivulla kaidetta ollenkaan vaan hyödynnetään asennuskiskoa takilan asennuksessa.
Tällaisia on esimerkiksi
Cannonilla: http://store.cannondownriggers.com/products/324552/Aluminum_Mounting_Track
ja TraxTechillä: http://www.traxstech.com/Mounting_Tracks.html

Toisessa vaihtoehdossa taas kiinnitetään takila perinteisesti kaiteeseen ja tuetaan törmäsylistasta.

Ohessa kuvat, ensiksi orginelli ja sitten pari photoshoppikaidetta.
Nykyinen takakaide, takilat kulmapaloilla takakulmissa.
Käytännössä haavimiset joutuu suorittamaan sivulta, joka on ajoittain todella haastavaa.
Vaihtoehto 1.
Takakaide jatkuu taakse vain ensimmäiseen pystyputkeen asti. Loppumatkalle laitetaan asennuskisko johon takila asennetaan. Näin takila olisi helposti liikuteltavissa ja tarvittaessa kulku kyljelle säilyy.
Vaihtoehto 2.
Sivukaide jatkuu hytin takareunaan asti jossa viimeinen kiinnitys on sivuseinään.
Tämä on huomattavasti edullisempi tapa toteuttaa. Takilan saa aivan takatilan etureunaan kaidekiinnityksellä. Runkoon ei tarvitsisi tehdä kuin 4-6 reikää. Kuitenkin tällaisessa ratkaisussa kyljeltä kulkeminen muuttuu hankalaksi ja vaaralliseksi.


Nopeat liikkeet on aina näyttäviä. 
Innostuin asiasta niin, että tarjouspyynnöt takakaiteesta on jo vetämässä. Olisihan se ollutkin ihan tylsä aloittaa seuraava kausi täysin muokkaamattomalla veneellä. Kumpi sitten onkaan parempi vaihtoehto, 1 vai 2? Molemmissa on puolensa. Tässä alkaa hieman eräs tärkeä asia lipsumaan josta olen yrittänyt pitää kiinni. Eli rungon nopea palauttaminen orginellikuntoon. 

Siitä kuitenkin lähdetään, että orkkis takakaiteeseen ei kajota. Joko uusi muokattu tai sitten ei mitään.

11 kommenttia:

  1. Samanlaisia suunnitelmia ollut oman veneen suhteen. Tuo laita kaartaa aavistuksen kaiteen alla, joten tuollaisen kiskon asennus vaatisi ilmeisesti pientä petausta. Paras varmaan tulisi jos teetäisi kokonaan uudet tuplaputkiset kaiteet ylimääräisellä tukijalalla takilan alle hytin puoleisiin päihin. Kankkunen S:linnassa ainakin tekee, kysyin joskus tarjousta, mutta vene pitäisi roudata sinne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Petaaminen mietityttää itseänikin. Kisko olisi vain helppo, saisi siirrettyä takilan lähelle takakulmaa, kun kylkien kautta tahtoo kulkea. Esimerkiksi kylkiparkissa ollessa takatilan etureunassa oleva takila peittää koko takatilan alueelta kyytiin pääsyn puomillaan.

      Poista
  2. Moro
    Oletko miettinyt tällaista ratkaisua: http://roster.fi/venevarustelu/uisteluperakaide-silver-eagle/ . Tällä saa takilan vähän ulommaksi perätilasta ja jos sen asentaa tuohon tiukkaan mutkaan lisäkaiteen etuosaan niin taakse jää enemmän tilaa haavimiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä onkin mielenkiintoinen vaihtoehto. Ongelmaksi tulee, että tahtoisin takilat vieläkin edemmäs, kuin nykyinen kaide antaa myöten.

      Poista
    2. Edemmäs? Siis tarkoitatko taaemmaksi? Nuo Rosterin kaverit tekee sulle sellaisen kaiteen kun haluat, tai joku muu vetarin palstalta, Polsteeki? Hyvä puoli tuossa on juuri se että ne tulee stauffeilla jolloin ei jää mitään reikiä botskiin.

      Poista
    3. Edemmäs. Tavoitteena olisi saada takilat niin lähelle hytin takaseinää kuin mahdollista. Tämän takia kiskoasennus olisi hyvä. Jos tahtoo pitää takatilasta kulkutien laiturille avoinna pystyisi takilan liu-uttamaan taakse. Muutoin puomit peittävät koko kulkutien.

      Poista
    4. Ok. No sitten tekisin kokonaan omat telineet tuohon sivuvalojen taakse, kiinnitys pystyseinaaään ja tuki törmäyslistasta, reikiä ei voi silloin välttää mutta toimii varmasti. Siihen voisi sitten suunnitella sellaisen hässäkän että saisit myös kelat isoja kelkkoja varten?

      Poista
    5. Eikös sen puomin voisi kääntää kulkua helpottaakseen eteenpäin?

      Poista
    6. Voisihan sen periaatteessa. Kuitenkin hytin etureunassa pysyvästi oleva takila estää kyljen kautta kulkemisen.

      Poista
  3. Pistitkö jo tilaukseen alumiini kiskot ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole vielä tilannut, pitää kartoittaa minkäpituinen kisko tuohon sopisi. Samaten kaiteiden tarjouspyynnöistä ei ole vielä kuulunut mitään.

      Poista

Kommentoi.