Helppoa huoltoa.

Marraskuu on jo ovella. Talvi tulee väistämättä ennemmin tai myöhemmin. Pikkuhiljaa pitää alkaa laittelemaan kalustoa siihen kuntoon, ettei pakkasten yllättäessä pidä sitä miljoonaa hommaa koittaa ehtiä tehdä.
Jigailuhommat ovat jääneet syksyisen vetouistelun jalkoihin ja jigivene joutaa jo talvi-unille.
Perushuollot kuten öljynvaihto on normaali rutiini joka on helppoa, mutta yleensä kovin sotkuista. Perämoottoreiden poistoroppu sijaitsee yleensä hankalahkossa paikassa ja öljyä valuu milloin mihinkin. Harvoin sinne minne olisi tarkoitus. Yamahassa poistoproppu on edes vähän siedettävästi suunniteltu kumikauluksineen. Hondan tyhjennyssysteemi on taasen varsin sotkuinen versio.

Olenkin siirtynyt lähes kokonaan käyttämään mittatikun reiästä tehtävää öljyn poistoa. Kokeilussa on ollut niin käsi kuin sähköisiä pikkupumppuja joilla öljy pumpataan pois öljypohjasta. Nyt viimein löytyi se "viimeinen" työkalu öljynvaihtoon.
Biltemassa myytävä alipaineella toimiva öljynpoistopumppu on todella siisti ja helppokäyttöinen laite.
Pumppu töissä.
Ensimmäistä kertaa öljynvaihto onnistui niin, että olisi pystynyt projektin jälkeen menemään ruokapöytään käsiä pesemättä. Pumppu pumppaa öljyt suoraan omaan säiliöönsä. Samalla näkee paljonko öljyä on moottorista poistettu.

Mantereella onnistunut vaivaton öljynvaihto rohkaisi kokeilemaan pumppua myös puomipaikalla.
Tyyni ja aurinkoinen aamu.
Olisihan se kiva olla kalalla, tämä aamu pyhitetään huoltotöille.
Olen vaihtanut Hondaan öljyt noin 100 tunnin välein. Osa pitää tätä hätävarjoittelun liioitteluna. Itseni tuntien, jos jätän huollon tekemättä tiedän etten nuku öitäni kunnolla, huolto siis tehtävä.  Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka kausi jatkuisi joulukuulle asti, silloin olisi jo melkoinen tuntimäärä ajettuna yksillä öljyillä.
Yleensä olen nostanut veneen kärrylle, jossa sitten pienellä pumpattavalla imupumpulla pumpannut öljyt kannuun, nyt testissä Bilteman "uutuus".

Luonnollisesti moottori pitää ajaa ennen vaihtoa lämpimäksi, jotta öljy juoksisi kunnolla ohuessa letkussa. Sitten vain mittatikku pois ja pumpun imuletku sisään. Pumpusta pari kertaa pumppausta ja imu alkaa, sitten vain odotellaan öljypohjan tyhjenemistä.
Pumpun letku riittää erinomaisesti, öljynvaihto onnistuu takatilasta.
Imuletku laitetaan mittatikun reiästä.
Asteikosta on helppo seurata paljonko öljyä on poistettu. Hondasta sain pois 4 litraa, käytännössä kaikki.
Uudet Hondan Puolisynteettiset koneeseen. Eiköhän näillä öljyillä aja kauden loppuun.
Olen aina jättänyt öljynpinnan 1-2cm ylärajan alapuolelle. Silloin on helppo seurata mahdollista bensan lisääntymistä öljyn sekaan.
Samalla pumpulla onnistunee myös auton ja muiden laitteiden öljynvaihdot, siistiä ja helppoa.

2 kommenttia:

  1. Jouduin "mainoksen uhriksi" ja kävin ostamassa samanlaisen pumpun. Kyllä on pakko myöntää, että huolto muuttui "helpoksi ja siistiksi", kuten kehuitkin. Jäi se kanistereiden ja saavien kanssa puljaaminen :-) On kyllä rahojen väärti, suosittelen....

    VastaaPoista
  2. Kiitos, oli ilo lukea. Minulle nämä huoltotyöt ovatkin olleet hieman vaikeita. Nyt täytyisi moottoriöljyä hankkia, ja viedä se naapurille 'hoitoon'. On auto sitten taas kunnossa kun talvi tulee. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista

Kommentoi.