Toukokuu oli yhtä kiireinen, kun koko alkuvuosi. Matalaliitoa paikasta toiseen.
Välillä on kalallakin kerennyt käymään, laihoin tuloksin. Tällä hetkellä tuntimittari raksuttaa 80 tunnin paremmalla puolen, saldona yksi alamittainen lohi. Vaikeaa on, niinkuin aina. Se kuulunee lajin henkeen.
Karikot odottavat pakissa kuhakauden aloitusta. Turhaa sitä itseään kiusaa tyhjänvedolla, kun kuhaa on altaassa enemmän kuin koskaan.
Veneeseen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, juuri passelin kokoinen yksin ja kaksin uisteluun. Positiivinen yllätys on, että itse suorittamani asennukset toimivat kaikki kertaheitolla ja venettä ei ole tarvinut nostaa telakalle teknisten ongelmien vuoksi. :)
Runkohan on 5940 Yamarin vuodelta 2005 ja moottorina Honda 90BF vm 2009. Aluksi moottorin koko hieman epäilytti. Nyttemmin olen ollut ihan tyytyväinen yhdistelmään, huippuja vene ottaa noin 35 solmua ja uisteluvauhdeissa kulutus on melko maltillinen. Tietysti Busteriin nähden nyt saa olla takakontissa aina 2 AIV-pönttöä bensaa yhden sijasta. :)
Hankkiessa vene oli ollut retkikäytössä, joten varustelu täytyi tehdä alusta alkaen. Kyselin asennustarjouksia muutamista paikoista ja lopuksi päätin suorittaa koko projektin itse. Ei johdon veto ja letkujen kiristely kuitenkaan niin vaikeaa pitäisi olla. Suuri apu asennuksissa oli Mäläskän Raino, joka antoi paljon hyviä vinkkejä hydrauliikkaletkujen pituuksista lähtien. Suuri kiitos!
Siitä kun runko saapui pihaan otti 4 päivää, kun 2 ensikertalaista asenteli kaikki laitteet paikalleen (hydrauliikkaohjaus, autopilotti, kaiku, plotteri, lämmitin ja vapaputket). Mielestäni varsin siedettävä aika ko projektille.
Ohessa muutamia kuvia:
![]() |
Baystarin asennus oli nopea projekti, ohjaussylinteri meni paikoilleen heittämällä, samaten rattipumpulle oltiin jo tehtaalla tehty reiät valmiiksi. |
![]() |
Kaikumodulin mallailua. |
![]() |
Tauluun jäi vielä asennusvaraa 6 laitteen verran, Garminin pilottin jouduin ottamaan suoraan + -navasta, koska taulun maksimit olivat 30A per sulake, pilotin sulake on 40 ampeerinen. |
![]() |
Koaksaali-läpivienti sijaitsee törmäyslistan alapuolella valmistajan suositusten mukaisesti.
|
![]() |
Radion paikkaa hahmottelemassa. |
![]() |
Puukkosahan puuttuessa oli hieman sovellettava. Loppuhierominen reiälle suoritettiin rautasahan terällä ja viilalla. |
![]() |
Kaiuttimen paikan mallailua. |
![]() |
Kaiutin paikoillaan, samalla tavalla tuli toisellekkin puolelle, musiikki kuuluu yllättävän hyvin ja ääni tulee mainiosti myös takatilaan. Helppo asennuspaikka kaiuttimille! |
![]() |
+12V, Radio ja Safiren Genius-yksikkö paikoillaan. |
![]() |
Parvea Garminin silmin |
Kunhan laitteista alkaa kertymään kokemuksia siinä määrin, että niistä voi mainita tulen niistä raportoimaan. Tällä hetkellä käyttö on vielää lähinnä harjoittelua ja asetusten etsimistä. Suoranaisia pettymyksiä ei ole vielä matkaan mahtunut.
Suuri kiitos kaikille auttaneille!