Kesäkin on jo ovella.

Toukokuu oli yhtä kiireinen, kun koko alkuvuosi. Matalaliitoa paikasta toiseen.

Välillä on kalallakin kerennyt käymään, laihoin tuloksin. Tällä hetkellä tuntimittari raksuttaa 80 tunnin paremmalla puolen, saldona yksi alamittainen lohi. Vaikeaa on, niinkuin aina. Se kuulunee lajin henkeen.

Karikot odottavat pakissa kuhakauden aloitusta. Turhaa sitä itseään kiusaa tyhjänvedolla, kun kuhaa on altaassa enemmän kuin koskaan.

Veneeseen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, juuri passelin kokoinen yksin ja kaksin uisteluun. Positiivinen yllätys on, että itse suorittamani asennukset toimivat kaikki kertaheitolla ja venettä ei ole tarvinut nostaa telakalle teknisten ongelmien vuoksi. :)

Runkohan on 5940 Yamarin vuodelta 2005 ja moottorina Honda 90BF vm 2009. Aluksi moottorin koko hieman epäilytti. Nyttemmin olen ollut ihan tyytyväinen yhdistelmään, huippuja vene ottaa noin 35 solmua ja uisteluvauhdeissa kulutus on melko maltillinen. Tietysti Busteriin nähden nyt saa olla takakontissa aina 2 AIV-pönttöä bensaa yhden sijasta. :)

Hankkiessa vene oli ollut retkikäytössä, joten varustelu täytyi tehdä alusta alkaen. Kyselin asennustarjouksia muutamista paikoista ja lopuksi päätin suorittaa koko projektin itse. Ei johdon veto ja letkujen kiristely kuitenkaan niin vaikeaa pitäisi olla. Suuri apu asennuksissa oli Mäläskän Raino, joka antoi paljon hyviä vinkkejä hydrauliikkaletkujen pituuksista lähtien. Suuri kiitos!

Siitä kun runko saapui pihaan otti 4 päivää, kun 2 ensikertalaista asenteli kaikki laitteet paikalleen (hydrauliikkaohjaus, autopilotti, kaiku, plotteri, lämmitin ja vapaputket). Mielestäni varsin siedettävä aika ko projektille.

Ohessa muutamia kuvia:
Runko pihassa. Ensimmäisen illan projektina oli irroittaa kaikki mikä korvataan uudella, ohjaus irtosi nätisti kun, veteli kulmahiomakoneella vanhan vaijerin metrin pätkiin ja veti pois paikoiltaan. Jos olisi halunnut irroittaa vaijerin ehjänä olisi moottorin joutunut irroittamaan.
Baystarin asennus oli nopea projekti, ohjaussylinteri meni paikoilleen heittämällä, samaten rattipumpulle oltiin jo tehtaalla tehty reiät valmiiksi.
Letkut vedettynä, moottorille menee 6m letkut ja pilotin pumpulle lyhyet tumpit. Kuvassa näkyvä messinkinen mötikkä on Garminin pilotin Shadow Drive, joka huomaa, milloin rattia käännetään ja ottaa vastaan kurssimuutokset.
Pilotin pumppu ja ECU sijaitsee kuljettajan pulpetin sisällä olevassa laatikossa, vasemman puolesta kartionippaa en yksinkertaisesti uskaltanut kääntää enempää oli jo niin tiukka. Siksi letku jäi vähän tyhmään asentoon. Tein pumpun alle 16mm vanerista sopivan palasen, kun letkut oli kiinni etsin pumpulle oikean paikan ja liimasin vanerin laatikon pohjaan,näin letkut oli helppo kiinnittää. Samalla systeemillä Kiinnitin myös ECU:n pulpetin seinään.
Pilotin suuntakompassi sijaitsee alimman portaan alla, askelman levy oli kiinni todella tiukasti mutta taltalla varovasti naputtelemalla se irtosi. Tein askelman takareunaan 100mm reiän josta kompassi oli helppo liimata seinämään. Samaa reikää hyödyntäen vedin sähköjohdot pulpettien välille.
Garmin käyttää yhdistelmälaitteissaan omaa kaikumodulia, tämän sijoitin kuljettajan istuimen alle. Ensiksi leikkasin laitteelle sopivan vanerin ja liimasin kiinni. Täällä modulin pitäisi olla turvassa suurilta virroilta. Airam P66:n anturin johdot vedin välipohjassa erillään muista.
Kaikumodulin mallailua.
Johtojen veto oli projektin ylivoimaisesti hankalin homma, veneitä ei ilmeisesti vaan suunnitella lisälaitteita ajatellen. Asensin laitteistolle oman sulaketaulun, johon tulee akuilta 16mm kaapeli, näin virransaanti pitäisi olla taattu vaikka laitteisto joskus laajenisi. Yläreunassa näkyy Nmea-2000 haarat ja pulpetin katossa GPS-antenni.
Tauluun jäi vielä asennusvaraa 6 laitteen verran, Garminin pilottin jouduin ottamaan suoraan + -navasta, koska taulun maksimit olivat 30A per sulake, pilotin sulake on 40 ampeerinen.
Lämmitin sijaitsee apparin pulpetin alla, Safiren laite on sen verran suuri, että piiloon asentaminen olisi ollut todella hankalaa. Webaston olisi pystynyt asentamaan kokonaan näkymättömiin erilaisen asennusmuodon takia.

Koaksaali-läpivienti sijaitsee törmäyslistan alapuolella valmistajan suositusten mukaisesti.

 Lämmitettävän ilman sisääntulo on aivan runkoläpiviennin vieressä, ajatuksena olisi, että lämmitin ottaisi edes vähän raitista ilmaa välipohjasta. Vesillä ollessa reiästä ainankin tuntuu selvä viima, joten teoriassa näin voisi käydäkkin. Pakokaasuputki tekee noin 30cm joutsenkaulan, joten ihan pienimmät aallot tuskin lämmittimeen päätyvät.
Radion paikkaa hahmottelemassa.
Puukkosahan puuttuessa oli hieman sovellettava. Loppuhierominen reiälle suoritettiin rautasahan terällä ja viilalla.
Kaiuttimen paikan mallailua.
Kaiutin paikoillaan, samalla tavalla tuli toisellekkin puolelle, musiikki kuuluu yllättävän hyvin ja ääni tulee mainiosti myös takatilaan. Helppo asennuspaikka kaiuttimille!
+12V, Radio ja Safiren Genius-yksikkö paikoillaan.
Vapatelineet tulivat JiiCeeltä. Laatu vakuuttavaa, ainoa maininnan arvoinen asia on, että valmistajan mukaan putket kestävät takuuvarmasti muovistauffeilla linjassa. Vaan eipä kestä Ikäheimoja pikkuplaanareilla. Vaiva korjaantui, kun toisen staffin puolikkaan korvasi alumiinisella.
Takatilassa NMEA2000- tietoja näyttää Garminin GMI10-näyttö. 
Ilman jarrupusseja vauhtia on reilusti liikaa raksihommiin. Aluksi kokeilussa oli Ahosen 90cm jarrupussit, joilla nopeus hidastui noin 2,8km/900rr tämä ei kuitenkaan Hondalle kelvannut. Ensimmäisellä 10 tunnin keikalla öljynpinta nousi 10mm, joka on ehdottomasti liikaa. Ei auttanut kuin ottaa imupumpulla öljyt pihalle ja tilata Ahoselta 115cm pussit. Näillä nopeus on noin 2,6kmh/1000rr jolloin lutraaminen loppui kokonaan. Kiitokset Markulle loistavasta palvelusta!
Parvea Garminin silmin
Kunhan laitteista alkaa kertymään kokemuksia siinä määrin, että niistä voi mainita tulen niistä raportoimaan. Tällä hetkellä käyttö on vielää lähinnä harjoittelua ja asetusten etsimistä. Suoranaisia pettymyksiä ei ole vielä matkaan mahtunut.

Suuri kiitos kaikille auttaneille!

Kiireet helpottaa.

Viikon se otti, mutta nyt alkaa olemaan kaikki valmista. Uusi pulkka sai varusteet niskaansa ja pienet koeajotkin on suoritettu. Ensikertalaiselle homma oli melko aikaavievä, myöskin harmaita hiuksia ilmaantui päähän enemmin kuin kaksi.

Kuvia projektista tuli otettua reilusti, kirjoittelen aiheesta juttua lähiaikoina.


Kevätpuhteita

Kiireinen kevät on pitänyt taukoa blogikirjoituksista.

Jäät ovat jo lähteneet, tarkemminottaen vapun aattona Saimaan selät aukesivat suurimmalta osalta Eteläistä Saimaata. Kalalle ei ole vielä ehtinyt, vaikka mieli onkin jo tehnyt. Flunssa, työt ja muut projektit pitäneet siitä huolen.

Busterin kanssa joutui tekemään hieman normaalia suuremman keväthuollot. Syksyn pakkasilla tuhoutui istuimen jalka, lisäksi Simradin väljyys kasvoi niin suureksi, että laite oli leväytettävä osiin. Pilotin vika paljastuikin samantien, kun purki ohjauspyörän ja suojamuovit pois. Rattiakselin ja laitteen rungon välistä puuttui selkeästi jokin laakerointiosa, tarkemmissa selvityksissä osa selkiintyi nylon- holkiksi.
Takuun toimivuudesta täytyy antaa Maritimille täydet pisteet. Maanantai-aamuna soittelin huoltoon, jossa asiaa hoitanut mies tahtoi kuvan kuvailemastani väljyydestä. Mailia laitettuani sain vastauksen, että osa on postissa. Seuraavana päivänä postilaatikkoon kilahti pilotin etulevy uusine holkkineen, loistavaa. Nyt on taas laitteet iskussa ja odottamassa uusia kalareissuja.

Uskoisin, että viikon- pari päästä saan toisen projektin siihen vaiheeseen, että pääsee järvilohien pariin.

Kevät tulee, vai tuleeko?

Viimeaikoina kirjoittelut ovat jääneet vähän vähemmälle.
Toisaalta kalastusrintamalla ei ole juuri mitään tapahtunutkaan. Kevääntulo näyttää junnaavan paikallaan, tänä aamuna oli taas maa lumesta valkeana. Ei se ainankaan edistä kesän tuloa näin huhtikuun puolivälin jälkeen.

Viikonlopulle lupaillaan jo yli 10 asteen päivälämpöjä, vielä on toivoa että kesä tulee sittenkin. Vähän rohkenen epäillä että Saimaan suuret selät vapuksi aukeaisi.

Toivotaan kuitenkin parasta ja pelätään pahinta!

Järvilohen uistelu - Kysely

Joitakin tiedusteluja on tullut laatimani kyselyn yhteenvedosta.

Helmikuussa laitoin linkkiä esille, ilmeisesti osa on tämän missannut. Yhteenvedon pääsee lukemaan tästä.

Kahlausta vakuutusviidakoissa.

Kaakkois-Suomessa on järvet vielä tukevasti jäässä. Kevät näyttää silti tulemisen merkkejä.

Joutoaikana on ollut hyvä sauma kahlata läpi vakuutusyhtiöt ja kilpailuttaa veneen vakuutuksia. Toimenpide osottautui aiheelliseksi. Samalla tuli todettua, että vakuutuspykälät kannattaa ehdottomasti lukea tarkasti läpi. Näin säästyy epämieluisilta yllätyksiltä, jos jotakin sattuu.

Hintaskaala oli laaja, kalleimmat vakuutukset olivat lähemmäs 700 euroa ja halvin tarjous alle 300 euroa. Vakuutusyhtiöt jotka olivat keskittyneet kaikkeen vakuuttamiseen (koti, autot yms yms) eivät päässeet hinnoissa lähellekkään pelkästään venevakuutuksiin erikoistuneisiin yhtiöihin. Lisäksi useat vakuuttajat edellyttivät, että kaikki vakuutukset siirretään samaan firmaan, jotta tarjouksessa oleva hinta olisi voimassa. Vähimmäisvaatimus oli, että otetaan veneen lisäksi kotivakuutus, ilmeisesti nämä vakuutukset ovat jotenkin naimisissa keskenään.

En tarkemmin ala eri yhtiöitä ja hintoja erittelemään, kuitenkin haluan vähän herätellä, että ehdottomasti kannattaa sillointällöin kilpailuttaa vakuutukset. Itse olen vuoden välein tehnyt kyselykierroksen ja aina on muutamia kymppejä tullut säästöä. Kannattaa huomioida, että useissa yhtiössä saa alennuksia ammattiliittojen yms jäsenyyksistä.

Vakuutuspykälät ratkaisevat paljon, ohessa muutamia otteita;
"Vesillä sattuneessa vahingossa on 25% lisäomavastuu perusomavastuulla vähennetystä
vahingon määrästä 1.11.-31.3. välisenä aikana" - Käytännössä maksat 10 000e vahingosta itse 2500 euroa.

"Vakuutus korvaa myrskystä tai rajuilmasta, jos
- kulussa ollut vene on joutunut säähän, jota sen koko ja ominaisuudet
huomioon ottaen on pidettävä myrskynä
- vene on ollut laiturissa tai poijussa tai telakoituna ja vahinkoajankohtana
on mitattu vahinkopaikkaa lähimmällä säähavaintoasemalla
yli 15 m/s keskituulen nopeus." - Harvassa on sellaiset tuulet Saimaalla, että mittausasemat mittaavat 15ms keskituulen.

Mielenkiintoista oli huomata, että tarjouksia pyytäessä ehtoja ei annettu mukaan ollenkaan. Ne joutui itse kaivamaan netistä. Esitteissä ei oltu paljoa varattu tilaa kohdalle "vakuutus ei korvaa"

Huomioitavaa on myös ikävähennykset, joillain yhtiöillä niitä ei ole ollenkaan.

Onhan tiskeillä ravaamisesta oma vaivansa, mutta ainankin itse pääsin projektissa ihan hyville tuntipalkoille. Parissa paikassa muuten hyvä tarjous kariutui ehtoihin, jotka eivät ole jäiden tuloon asti veneilevän puolella.

Polttelee polttelee...

Aurinko lämmittää päivisin jo kivasti. Toisaalta kylmät yöt antavat reilusti takapakkia kevään tulolle. Vastahan sitä ollaan maaliskuun alkupuolella, kuitenkin kevään merkit ovat selvästi ilmassa.

Pilkkihommat ovat jääneet täysin paitsioon tänä talvena. Lähinnä harrastepuolella aikaa on palanut kelojen huoltamiseen. Tarkoituksena olisi pyöräyttää siimat ympäri kaikissa keloissa, jolloin käytännössä käyttämätön pohjasiima tulisi pintaan. Kovat talkoot tiedossa, mutta onhan tässä vielä aikaa.

Uuden rungon saan talvisäilöstä näillä näkymin vasta toukokuun puolella, joten ensimmäisille keleille sen kanssa on turha edes haaveilla. Voi olla kesäkuu jo ovella ennenkuin kaikki on valmista.

Pikkuhiljaa nurkkiin on alkanut kertymään venevarusteita; jarrupussit tulevat Ahoselta ja vapaputket JiiCeeltä. Elekroniikkakin on kokonaisuudessaan päätetty, siitä lisää myöhemmin.

Suuri kiitos kaikille, jotka jakoivat vinkkejä!