Kokemuksia kalustosta - Simrad AP12r

Busterin tuntimittarissa raksuttaa jo lähemmäs 15oo tuntia, joten pikkuhiljaa alan olemaan sinut kaikkien lisävarusteiden kanssa.

Varmasti jokaisella on joskus ollut tilanne, että pitäisi jokin tuote ostaa ja kaikenmaailman kokemukset kiinnostavat.

Välipäivien ratoksi ja ehkä jopa muiden iloksi voisin vähän mielipiteitä kirjoitella sijoituksista.

Ensiksi otetaan käsittelyyn autopilottini, Simrad AP12r.

Jo avovene-aikana pyöri mielessä siimasotkuja selvitellessä, että jokin taika tätä tuskaa on saatava helpottamaan. Lääke löytyi yllättävänkin äkkiä, kun selvisi että pilotti menee Busterin vaijeriohjaukseen melkein "plug and play" menetelmällä oli itsestään selvää, että ht-malliin pilotti tulee.

Pakettiin kuuluu 4 erinnäistä osaa, kompassi, ohjausyksikkö, kaukosäädin ja johdoille kytkentärasia.

Ohjausyksikkö vaatii pulpetin alta melko paljon tilaa ja kannattaa pilottia ostaessa varmistaa, että mötikkä mahtuu pulpetin sisuksiin. Busterissa asennus oli todella nafti vaikka pulpetin alla onkin reilusti tilaa. Muut osat onkin melko helppo sijoittaa, kompassi mahdollisimman alas ja lähelle veneen keskipistettä, kaukosäädin parhaaksi katsomaan paikkaan ja johtojen rasia paikkaan johon muiden laitteiden johdot yltää.

Kompassin asennuksessa kannattaa huomioida, että kaikenlaiset metalliesineet esim. Puukko tai termari saavat laitteen sekoamaan ja kääntämään ratin jompaan kumpaan laitaan. Miulla kompassi on vähän turhan lähellä pulpettia ja välillä kahvihetki päättyy siihen kun termari kääntää kurssin miten sattuu.. :)

Asennus on kokonaisuudessaan helppo ja jos ei vastoinkäymisiä tule hommasta selviää varmasti puolessa päivässä.

Lisäksi miulla on pilotti yhdistetty plotteriin NMEA 0183 - väylän kautta. Tämä mahdollistaa point to point - navigoinnin. Eli plotterilla osoitat pisteen, jonne tahdot pilotin ajavan. Odotin tältä toiminnolta enemmin kun sain, oikeastaan turha kapistus. Itsessäänkin pilotti ajaa suoraa kunhan annetaan suunta mihin tahdotaan mennä, esteitä tai reimareita pilotti ei osaa kiertää pistenavigoinnilla.

Kun pilotti on asennettu tulee kompassi kalibroida, tämä projekti parantaa laitteen suuntavaistoa ja on ihan hyvä tehdä, vaikkakaan ei ole välttämätöntä. Homma onnistuu tyynessä kelissä hiljaisessa vauhdissa loivaa ympyrää ajaen, todella helppoa siis.

Sitten laite onkin valmis käyttöön. Se on niin yksinkertaista, kun on vaan mahdollista. Painat ohjauksen päälle ja järjestelmä pitää veneen siinä kurssissa, mikä painamishetkellä on. Loivia korjausliikkeitä saa tehtyä nuolia painamalla.

Ohjauksen reagoimista eli herkkyyttä voidaan säätää gain- näppäimestä. Tyynellä kelillä riittää 4-5 portaat ja kovassa tuulessa olen pitänyt maksimilla eli 9 pykälällä.

Yksinkertaista, eikö?

Kaukosäädintä asentaessa kannattaa ottaa huomioon, että ratti kääntyy pilotin ohjatessa toisin kuin hydrauliikkapilotissa. Tästä syystä itselläni on huonoin mahdollinen sijoituspaikka kaukosäätimelle.

Sitten itse käyttökokemuksiin.

Laite on juuri sitä mitä odotinkin. Suunta pysyy halutussa ilman ongelmia myös hiljaisissa raksivauhdeissa.
Luulen, että ht busteri on hankalimpia veneitä tällaiselle pilotille, korkea koppi ja lyhyt vene. Jarrupussit pidän aina vedessä, pehmentää vähän ohjauksen liikkeitä ja moottorillekkin tekee hyvää saada vähän kierroksia.

Hitaat alle 3kmh vauhdit onnistuu karkeasti 6-7ms tuulissa vielä ongelmitta. Sen jälkeen alkaa suoraan vastaiseen ajaessa tulla ongelmia. Puuskat heittelevät veneen keulaa sen verran nopeasti, ettei pilotti ehdi mukana.

Reilummissa tuulissa ongelmat kaikkoaa kun nopeuden nostaan + 3,5kmh tienoille. Silloin puuskat eivät enää jaksa pysäyttää venettä ja laitteen suuntavaisto säilyy.

Ratti on veinannut karkeasti puolet reissujen ajasta eli 600-700h. Vielä ei ole ollut mitään ongelmia käytettävyyden kanssa. Aina toiminut ongelmitta. Rattiakselissa on hieman väljää, mutta en muista oliko sitä jo uutena.

Yhteenvetona voisin sanoa, että varmasti tulen jokaiseen tulevaan uisteluveneeseeni jossakin vaiheessa pilotin hankkimaan. Yksinuistellessa aivan verraton apu.

3 kommenttia:

  1. Moi !
    Kerro niistä "jarruista" . .. ? itellä 30 hp niin se kulkee suht hitaasti joutokäynnillä.
    terv.P Lavolasta

    VastaaPoista
  2. Jarrut on motonetistä ostetut laahausankkurit jotka keula-knaapeista olen virittänyt veneen kummallekkin sivulle. Rauhoittavat kääntymistä ja hidastavat vauhtia. Lisäksi hitaissa vauhdeissa saa moottorille vähän kierroksia, ettei ihan kylmänä kävisi pakkaskeleillä.

    Itelle on pienet riittänyt hyvin, isoon veneeseen ostaisin ehdottomasti järeämmät säkit.

    Pusseja voit katsella esim:
    http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-6008

    http://www.ariturunen.fi/jarrupussi.html

    Lisäksi on olemassa vielä "Ahosen" jarrupussit, en äkkiseltään löytänyt linkkiä mistä saisi.

    VastaaPoista
  3. Osaatko kertoa virtajohdoista kumpi on + ja kumpi - johdon paikka mustan kopan sisällä? Ruuvien alle tulee johdot?

    VastaaPoista

Kommentoi.