Ennakko-asennuksia 2013

Viimevuoden asennuksissa totesin, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Selkeät suunnitelmat johtojen vedoista ja liitoksista helpottivat asennusta huomattavasti. Lopputulos oli lähes sellainen kuin olin suunnitellutkin. Muutamissa asiossa jouduin tekemään kompromisseja, koska tehtaalla runkoon ei oltu asennettu vetonaruja ja en saanut johtoja vedettyä haluamaani reittiä pitkin. Tästäkin selvittiin pienin muutoksin ja kaikki toimi ongelmitta koko kauden.

Laitteistojen asentaminen on tehty todella helpoksi. Monimutkaisenkin järjestelmän pystyy asentamaan, kunhan lukee ohjeet huolella. Ensimmäiseen projektiin ryhtyessä mietitytti moni asia, kuinka johdot vedetään, miten sulakkeet, mistä päävirrat, pientä päänvaivaa aiheutti myös pilotin letkutukset. Monet pelottelivat, ettei nipat satu ja vuotaa helposti… Nämä kaikki osoittautui vain mielikuvissa muodostuneiksi möröiksi. Hankalin homma koko projektissa oli johtojen veto, muu on oikeastaan vaan liittimien kytkemistä, niitäkään ei voi käytännössä tehdä väärin. Liikkeissä asennuksein hinnat pyörivät kysellessäni 700-1000e välillä, joten itse puuhastelulle jäi ihan kohtuullinen "tuntipalkka" muutaman päivän duunista. 

Kevättalvesta on hyvää aikaa suunnitella kuinka tulevan kevään asennusprojekti toteutetaan. Tällä kertaa työtä helpottaa, että on runko paikalla. Saan mittailtua tarvittavien johtojen pituudet ja tiedän mistä saa minkäkin kokoisen johdon vedettyä.

Veneeseen rakennetaan 2 erillistä verkkoa, Lowrance Network ja Nmea2000.
Johtoviidakko kasvaa entisestään. Ennen asennusta on hyvä tarkistaa onko kaikki tarvittavat johdot olemassa, tässä vaiheessa ehtii vielä tilata mahdolliset puuttuvat osat.
Lowrance-network on Lowrancen (ja Simradin) oma verkko, jossa yhteensopivat laitteet osaavat lähettää dataa toisilleen. Yksinkertaisen 2 – 3 (riippuen näyttölaitteista) laitteen networkin voi kasata laitteiden välille pelkästään johdoilla laitteelta toiselle vetäen. Tätä useammat laitteet vaativat hubin, johon vedettään johdot eri laitteilta. Omassa asennuksessani tulee käyttöön 4 eri Network-laitetta, joten hubi on otettava käyttöön.
Ajatuksena on käyttää yhtä HDS-combolaitetta, joka jakaa kaikukuvaa networkkiin. Lisäksi tulee HDS:n pelkkä plotterimalli, joka näyttää networkin kautta tulevaa kaikukuvaa. Tässä tapauksessa sellainen tulee takatilaan.
Läpiviennin koon hahmottelua.
Usean johdon läpiviennin kokoa on vaikea arvioida muuten kuin kokeilemalla, liittimet vaativat yllättävän paljon tilaa mahtuakseen. Tämä läpivienti tulee ohjaamoon, joten vedenpitävyydelle ei ole tarvetta.
Verkkoon kytketään GoFree Wifi-moduli, jolla networkissa kulkeva  HDS-laitteen näyttökuva saadaan kopiona esim. iPadin näytölle. iPad tulee ohjaamoon ns. kakkosnäytöksi. Päänäytössä pystyy pitämään päällä plotterikuvaa ja apunäyttö toistaa vieressä takatilassa olevan laitteen kaikukuvaa. 
Siirtymillä apunäytön voi laittaa näyttämään esimerkiksi pelkkää tutkakuvaa.
Kuvassa selviää mitä dataa missäkin verkossa kulkee, Nmea0183 väylää en tule käyttämään ollenkaan.
Nmea2000 väylä liikuttelee networkin rinnalla numereelista dataa ja esimerkiksi tutkan overlayn vaatima suuntatieto tulee tätä kautta. N2k verkkoon tulee myös Lowrancen Link-8 VHF puhelin, jossa on sisäänrakennettu AIS-vastaanotin. Näin suuremmat kohteet (rahtilaivat) saa ruudulle myös saarien takaa.
Sähköjohtojen veto on pikkuhomma, aikaisemmin asentamastani 12-paikkaisesta sulakerasiassa riittää paikkoja vielä tulevien asennuksen jälkeenkin. Ennen asennusta poistan johtoihin asennetut sulakkeet ja korvaan ne samankokoisilla sulakkeilla taulussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.