70 000 täynnä

Enpä olisi uskonut 2009 kesällä, että tällaista pääsen kirjoittelemaan.

Tarkoitus oli kirjoittaa aloittelevan uistelijan vastoinkäymisistä ja edesottamuksista. Vajaa 4 vuotta tätä tietä ollaan tarvottu ja tähän tultu. Tänään kilahti mittariin 70 000 kävijää, uskomaton saavutus kiitos kaikille lukijoille. Mukava huomata, että en ihan yksikseni näitä näpertele. :)

Tähän matkaan mahtuu paljon, on saatu hienoja kaloja ja rakenneltu veneitä. Siis lähes kaikkea mitä vetouisteluun kuuluu. Tarkoitus on jatkaa samaan malliin, kirjoitella kun tuntuu että on jotakin kirjoittamisen aihetta.
 Kalastajana en koe kasvaneeni juuri ollenkaan, kaikenaikaa oppii uutta lähes samalla tahdilla kuin 4 vuotta sitten. Tietysti perustiedot ovat karttuneet, mutta tuntuu että tiedonjano vain kasvaa. Ennen niin simppeleistä asioista on tullut monimutkaisia ja muuttujia ilmestyy joka asiaan enemmin ja enemmin. On tämä kalastus aikamoista taidetta. :)

En ole kauden 2012 tilastoja kirjoitellut vielä missään, julkaistaanpa ne nyt samalla ettei pääse unohtumaan kuinka helppoa järvilohen uistelu on. Vesillä olin yhteensä 34 päivänä, tunteja kertyi 367 eli melko saimoissa pyöritään kuin edellisinä vuosina. Kotiin asti kannoin 6 lohikalaa, joista yksi oli taimen. 5 järvilohesta 4 oli eväleikattuja, joten ihmettelen suuresti kun jengi väittää ettei niitä ole kalastettavassa koossa. Yhtään yli 4 kilon lohta en saanut, keskipaino otetuilla oli tasan 3kg. Suurin järvilohi oli 65cm/3600gr. Pisin putki ilman mittalohta oli 212 tuntia, siinä alkoi jo usko onnistumiseen hiipua. 

Sellainen oli vuosi 2012. Ensi kesänä lohet saavat uida rauhassa, panostan ahvenen, kuhan ja hauen kalastukseen. Toki muutamia lohikeikkojakin teen, mutta en missään nimessä aio taas kerran hakata päätä seinään satoja tunteja.

Keväällä tulee juttua ainankin veneen pohjan epoksikäsittelystä ja mahdollisesti pienistä elektroniikan muutostöistä. Tarkoitus olisi saada veneeseen laite mikä lisää turvallisuutta alla olevan kuvan kaltaisessa kelissä.
Kamera seurasi taas koko kauden toilailujani, ohessa pientä pätkää viime vuodelta.
Kireitä siimoja kaudelle 2013!



Myydään Garmin-elektroniikkaa

Kalusto päivittyy. Myydään vanhat pois uusien alta.


- Garmin GPSmap 4010
- Garmin GSD24 digikaikumoduli
- Airmar P66 peräpeilianturi

Takuuta jäljellä vuosi.

Hinta: 2000e

- Garmin BlueChart g2 Vision, VEU713L Suomi (vm. 2012) karttakortti 300e. Ensisijaisesti laitteen kanssa. 

Tuotteet Lappeenrannassa.
041 4582812
jpajari@gmail.com

Kaikukuvia:
http://jupezku.blogspot.fi/2012/10/kaikukuvia-garmin-gsd24-airam-p66.html


Volvo QL - trimmijärjestelmä

Kaverilta lainattua:

Kun tuntuu, että asia ei etene niin tuodaanpa sitten asia esille ihan julkisesti.

Tässä hiukan omia kokemuksiani mullistavasta QL/Volvo trimmijärjestelmästä ja sen jälkihoidosta.
Oma veneeni tulee QL-trimmijärjestelmä tehdasasennettuna. Vene tuli minulle keväällä 2012 ja siinä olleet alkuperäiset trimmit toimivat vaillinaisesti ( toinen puoli toimi puoleenväliin asti ja toinen 3/4 –maksimista )
Alkukausi mentiin alkuperäisillä ja kesän alussa olin yhteydessä Volvoon neuvojen suhteen. Volvon kanssa käytyjen keskustelujen perusteella päädyttiin ratkaisuun, että kannattaa vaihtaa koko sarja, eikä pelkästään yksiköitä kun tuo ohjauspaneelikin on muuttunut vuosien saatossa ja älyä parannettu. Heinäkuun puolessa välissä vene nostettiin ylös ja olin tuolloin yhteydessä Volvon jälleenmyyjään ( Marinecenter ) josta sain myyntitilanteessa hyvää palvelua.

Vanha sarja irroitettiin, perä hiottiin trimmien kohdalta ja reiät käytiin läpi. Asennus tehtiin ohjeiden mukaisesti annetuille momenteille. Kalibrointi meni laakista läpi ja asennukseen oltiin tyytyväisiä. Vene seisoi reilu viikon mailla vielä ennen kuin se käytiin tiputtamassa laituriin. Laskun yhteydessä tein nopean lenkin ja kaikki toimi moitteettomasti. Seuraavat pari kalareissua trimmit toimivatkin kuten pitää, kolmannella kerralla rantaan lähtiessä toinen puoli veti kaikki alas kun trimmasin venettä ja vilkutti samalla taulun mukaan yksikön olevan jumissa. Levy oli alhaalla vaikka taulun mukaan se oli ylhäällä. Virtoja pois laittamalla ja kikkailemalla saatiin levy ylös ja rantaan päästiin kun kuormattiin vene siten, että toisen puolen trimmiä ei tarvinnut käyttää. Rannassa yritettiin sitten kalibroida uudestaan trimmejä ja tämä päättyi rutinaan ja paukkeeseen molemmista yksiköistä. 
Tämän jälkeen olin marinecenterin myyjään yhteydessä. ( Tästä ei dokumentaatiota kun olin puhelimitse yhteydessä ja tämän takia en tykkää puhelimitse asioita hoitaa kun ei jää mitään mustaa valkoisella tällaisissa asioissa. Tosin marinecenterin kohdalla asiaa nyt vaikeuttaa se, että sieltä ei kukaan ota mailitse mitään yhteyttä ) Myyjä sanoi, että tuo ei kuulosta hyvälle ja sanoi, että heiltä voi kaveri tulla katsomaan missä vika. Olin myyjän pyynnöstä heidän asentajaan yhteydessä ja sovittiin, että hän tulee käymään rannassa ja sovittiin päivä Uivan jälkeiselle viikolle. Vene nostettiin siis tuolloin ylös ja kaveri tuli paikalle, sanoi suoraan, että ei voi toimia kun on veneen perä ei ole suora. Samalla sanoi että hoonatkaa johtosarjan reikä myös ettei se jää kantamaan johtosarjaa, lisäksi höpisi jotain että mahdollisia prikkavirityksiä väliin. Eikai noita nyt ole tarkoitus jollain prikoilla asentaa ja tuutata sitten massaa rakoihin?!? Asentaja vei nuo rikkoontuneet yksiköt pois ja jätti uudet tilalle. Tokaisi vielä, että tuskin menee takuuseen kun on ”asennusvirhe”, mutta kuulemma koittaa saada. 
Parin viikon perästä tuli Marinecenteriltä lasku missä veloitus uusista trimmiyksiköistä, kilometreistä ja tunneista. Laskulla merkintä: ”Trimmilevyt täynnä vettä, asennusvirhe” Ei mitään kirjallista selvitystä yms.
Tästä laitoin kirjallisen vastineen, johon ei olla vastattu missään vaiheessa millään tavalla, maksumuistutus kyllä tuli ja ukaasi perinnästä. Myöhemmin tuota laskua muokattiin siten, että veloiteuksena oli ainoastaan uudet trimmiyksiköt

Volvolta mies kenen kanssa olin aikaisemmin käynyt kirjeenvaihtoa asiasta tokaisi asiaan:
” Terve Tomi,

Olen käynyt asiaa hieman läpi ja asentajan kuvaus tapuksesta sekä peräpeilin ongelmasta on hieman toisenlainen.

Marine Centerillä on vanhat trimmit tallessa ja lupasin käydä katsomassa niitä.

Olen valitettavasti matkoilla koko ensi viikon joten pystyn palaamaan tämän asian tiimoille vasta viikolla 46 jos sopii.”

Viikko 46 on mennyt nyt jo aikaa sitten, eikä muutamasta muistutuksesta huolimatta asiaan olla palattu millään tavalla

Vene hinattiin siis taas rannasta pois ja käytiin työstämään jälleen uutta sarjaa kiinni. Kaikki reiät käytiin läpi, perä mitattiin kolmen eri ihmisen toimesta eikä heittoa perään saatu mitattua! Uudet yksiköt kiinni ja kalibrointia, taas kaikki laakista läpi ja kaikki vaikutti hyvälle. Parin päivän päästä vene laituriin. Tässä vaiheessa elettiin elokuun puoltaväliä. Vene seisoi pari viikkoa laiturissa ja syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna oli seuran juhlat missä oli tarkoitus toimia yhteysveneenä mantereen ja saaren välillä, keliä n.13-14m/s, että trimmeille olisi ollut käyttöä.
Päivä lähti kuitenkin sillä käyntiin, että kun ensimmäistä porukkaa lähti viemään niin ainoastaan toinen puoli vastasi ja toinen puoli meni välittömästi jumiin. Saareen ryömittiin ja tutkittiin asiaa. levy alhaalla ja taulun mukaan piti olla ylhäällä. Sain kuitenkin virtoja katkomalla ajettua tuon jumiutuneen yksikön ylös ja irroitin siitä johdon.
Loppu päivä olikin sitten tuskaisaa kyytiä kun venettä ei saanut suoraksi ja ihmisiä piti kuljettaa tuossa kelissä.
Tässä vaiheessa oli selvää, että kausi oli omalta osalta käsitelty ja veneen nosto edessä. Vene nostettiin syyskuun puolessa välissä ja purin koko sarjan pois. Vene vietiin halliin kuivumaan ja perä kuidutettiin umpeen. Nyt tilalla on toisen valmistajan erilainen trimmi ratkaisu. Tuota yritin välttää koska veneessä oli jo alun perin QL ja suuret reiät sen johdosta. Nyt tilanne on se, että itselläni on 2 kierrosta QL / Volvo, joista kumpikaan ei toimi ja se isotöinen korjaus ja perän kuidutus jouduttiin joka tapauksessa tekemään.
Ainoa, että rahaa on nyt palanut 620€ ( ensimmäinen uusi sarja heinäkuussa ) ja uusi 344,01€ € lasku marinecenteriltä tuotteista joita ei ole saatu toimimaan.
Lisäksi kun tuo ensimmäinen marinecenteriltä ostettu satsi ei takuuseen mennyt niin heillä on nyt kaksi rikkinäistä yksikköä, jotka ovat minun omaisuuttani jos nyt ihan tarkkoja ollaan, eli käytännössä minulla kuuluisi olla 6 kappaletta rikkinäisiä yksiköitä.
Nuo yksiköt avasin, sekä veneen alkuperäiset, että huoltomiehen tuomat uudet mitkä siis eivät kestäneet päivääkään käytössä. Ja niiden sisältö kertoi karua kieltään. Kaikissa neljässä yksikössä on sähkötilassa vedet sisällä. Ne kaksi yksikköä jotka marinecenter minulta pois vei niin jos ne avaisi niin vedet sielläkin sisällä olisi.
Nuo alkuperäiset yksiköt olivat selkeästi aikansa päässä, yksikön takana olleet alkuperäiset tiivisteet olivat vain muisto itsestään, eli vesi on varmasti senkin takia päässyt vääriin paikkoihin.
Nämä mitkä itse asennettiin niin niissä käytettiin kyllä reilusti marine sikaa ja asennus oli kyllä tehty ohjeiden mukaan.

Edellisessä veneessäni oli myös QL trimmit, niissä oli valmistusvirhe ensimmäisessä erässä, mutta toinen satsi yksiköitä toimi moitteettomasti ja toimii edelleenkin uudella omistajallaan, joten tiedän että kyseiset vehkeet voivat toimia ja kestävät ja olemme niitä kyllä tuttujen kanssa asentaneet.

Kädessä on siis 964,01€ edestä täyttä paskaa jotka sisältävät: Kaksi ohjaustaulua, 6 kpl trimmien johtoja, 2 johtosarjat muilta osiltaan, 4 kpl toimimattomia trimmiyksiköitä + 2kpl mitkä ovat marinecenterillä. Rahaa on siis palanut ihan kiitettävästi, enkä nyt edes pysty myymään osiani eteenpäin saadakseni edes pientä kompensaatiota koska ne eivät toimi.

Volvolta ei ole marraskuun jälkeen vastattu posteihini. Marinecenteriä en edes viitsi lähestyä mailitse kun eivät he aikaisemminkaan vastanneet millään tavalla niin tuskin tuohon muutosta olisi tullut.
Venemessut on onneksi tulossa kohta ja siellä kun itsekin täydet päivät paikan päällä viettää niin voin käydä kippaamassa tuon kasan osia heidän ständilleen vaikka joka päivä, jos siellä jossain vaiheessa joku ottaisi asian tarpeeksi vakavasti.

Uusi vuosi uudet kujeet.

Näin se on taas yksi vuosi takanapäin.

Perinteisesti minulla on joulu - tammikuu ollut hiljaista kalastusrintamalla. Pilkkihommat jo polttelee, mutta varmaan kuukauden päivät pitää vielä malttaa odotella.  Tässä onkin ollut hyvä aika suorittaa kelahuoltoa ja muuta ei niin kivaa, mutta välttämätöntä huoltonäpräystä.

Keväällä olisi tarkoitus panostaa tasapainopilkintään. Kevät auringon lämmittäessä jäällä on mukava etsiä ahvenparvia. Saa hyötyliikuntaa myös siinä sivussa.

Venepuolella ei ole tapahtunut juuri mitään. Suunnitelmia on suuntaan, jos toiseen. Kuviot varmasti ratkeavat vene-messujen alla. Aina pitää jotakin uutta kehitellä, ettei pääse kyllästymään kalustoon. :)

Kuhan kalastusrintamalla tuli tehtyä merkin vaihto ja Karikot saivat väistyä. Tilalle tulee tuttu ja turvallinen Bomber A15B-vaappu. Jostain syystä en saanut Karikoita toimivaan toivomallani tavalla.

Kokemuksia kalustosta: Safire 2100D

Koppiveneen tärkein varuste on lämmitin, vai miten se menikään? Runkoon ei ollut ostohetkellä asennettu minkäänlaista lämmityslaitetta joten sain vapaat kädet tämän hankinnan tekemiseen.
Oli selvä, ettei syksyllä veneessä palella joten tehoa pitää olla. Asetin minimiksi 2kw lämmitystehon jolla järkeilyni mukaan Yamarinin pieni hytti pitäisi lämmetä melko kivuttomasti.

Webasto, Eber, Wallas ja Safire, siinä vaihtoehdot jotka pyörivät mielessä lämmitintä harkittaessa.

Webasto lienee tällä hetkellä olla ns valtamerkki uusiin asennuksiin. Kuitenkin itseäni tässä merkissä mietitytti paloilman otto tekniikka ja reiluhko virran kulutus. Hinnaltaan 2000 Webasto olisi ollut edullisin.

Eberin hankinta kaatui siihen, ettei myyjäliike olisi saanut toimitettua sitä järkevässä ajassa.

Wallaksella on kannattajansa, mutta niin on myös kritisoijansa. Tässä asiassa mielikuvat veivät voiton ja jätin Wallaksen pois vaihtoehdoista jo varhaisessa vaiheessa.

Lähinnä hyvien käyttäjäkokemusten ja myyjän loistavan asenteen sekä yhteydenpidon takia päädyin hankkimaan Safiren 2100D lämmittimen Genius-taululla. Hinta oli jonkinverran kovempi kuin muiden samassa kokoluokassa, silti päädyin ilman suurempia tuskia kotimaiseen tuotteeseen.
Lämmitin tulee asennusvalmiina pakettina ja asennus on todella helppoa. Haastavin projekti on keksiä laitteille sijoituspaikat. Päätin asentaa lämmittimen niin, että puhaltaa lämpimän ilman kuljettajan paikan jaloille ja siitä säteilee ylöspäin. Asennuspaikka oli todella toimiva, ikkunat aukeavat napakan lämmitystehon ansiosta noin puolessa tunnissa ja kalastellessa on mukava, kun lämmitin töhöttelee lämmintä ilmaa varpaille.
Genius-ohjaustaulun kautta lämmittimen hallinta on helppoa, voit ohjelmoida tuleville kalareissuille ajastetut lämmitykset ja tulla aamulla valmiiksi lämpimään veneeseen. Lisäksi Genius hoitaa lämpötilan hallinnan. Taulusta on mukava seurata milloinkin vaadittavaa lämmitystehoa, jotta haluttu lämpötila pysyy. Noin +4 lämpöasteen keleissä ovet kiinni +22 asteen sisälämpötila pysyy noin 1750w lämmitysteholla, kunhan hytti on saatu lämpöiseksi. 10 asteen ulkoilmoilla lämmitin hönkii vain tyhjäkäynnillä 750-900w tehoilla. Kun taka-ovea pitää auki hytin keulassa on noin 10c nollakeleillä, riippuen toki tuulesta. Tällöin puhallin huutaa jatkuvasti täydellä teholla. 2100W teho riittää pitämään hytissä 20 astetta lämmintä -2 lämpötilaan asti. Mielestäni tämä riittää kalastuskäyttöön mainiosti.
10 litran polttoainesäiliö (Diesel) riittää noin 4 täyden uistelupäivän lämpötarpeisiin, isompikin säiliö kelpaisi mutta en oikein järkevää asennuspaikkaa ole keksinyt.

Alussa mietitytti miten huurut pysyvät poissa, kun ikkunoille ei ole omia suuttimia. Tämä ei ainakaan viime syksynä missään vaiheessa ollut ongelma. Ylös nouseva lämmin ilma pitää ikkunat auki moitteetta.

Tähän mennessä en ole suurempiin ongelmiin törmännyt. Toivottavasti niitä ei ole tulossakaan.

Lisämainintana täytyy mainita ostopaikan, Kotiaseman aivan loistava palvelu, asennus apua tuli niin paljon kun ilkesi vain pyytää. Muutenkin asiakkaan jälkihoito on kiitettävällä tasolla. Kiitoksia Heikille.

Perämoottorin syyshuolto

Ennen talvehtimista on hyvä tehdä pieniä huoltotoimenpiteitä perämoottorille, tämä helpottaa keväällä kauden aloitusta ja muutenkin takaa ainankin itselleni mielenrauhan talven pakkasille.

Kaikki alkaa siitä, että ennen viimeistä reissua laittaa bensan sekaan polttoaineen hoitoaineen joka estää bensaa vanhentumasta säilytyksen aikana. Tätä löytyy lähes jokaisesta auto/vene liikkeestä. Itse käytin motonetistä hankkimaani Motulin tuotetta. Suhde oli 20 litraa bensaa / 25ml hoitoainetta.
Veneliikkeestä ostoslistaan itse varasin moottoriöljyn, moottoriöljynsuodattimen, peräöljyn, polttoainesuodattimet (moottori ja runko), vesipumpun siipipyörän, proppuihin sopivat uudet tiivisteet (moottoriöljy, perä 2x) ja voitelukohteisiin sopivaa rasvaa.
Pesuaineet löytyivät motonetistä, olen alkanut suosimaan Starbriten tuotteita niin pohjan kuin kannenkin pesussa.
Huolellinen pesu syksyllä palkitsee keväällä, kunnollisilla pesuaineilla projekti on helppoa. Sisätilojen pesun säästin kevääksi. Keväällä tulen vetämään pohjaan epoksin kosteussuojaksi.
Pohja pikaisen pesun jälkeen, vesirajan keltainen viiva katosi lähes kokonaan oikeiden aineiden ansiosta.
Pesun jälkeen onkin mukava huoltaa puhdas perämoottori. Alkuun perän ruuvaaminen irti ja siirtäminen autotallin pöydälle. 90 Hondassa perä on kiinni 5 pultilla, 4 näistä on näkyvillä ja yksi on kiertoevän edessä suojalapun alla piilossa.
Viilapenkkiin tiukattuna perän huolto on vaivatonta.

Vesipumpun kotelo. Irtoaa avaamalla 4 pulttia. Kannattaa olla tarkkana, että tiiviste irtoaa nätisti jos sen meinaa uudelleen käyttää.
 Kotelon poiston jälkeen tulee esiin pumpun pesä.
 Kotelon tiiviste oli siistissä kunnossa, huolellinen putsaus ja rasvaus. Tiiviste saa jatkaa töitään.
 400 tuntia ja 4 vuotta vanha siipipyörä. Siivissä oli jo pieniä murtumia, vaihto siis aiheellinen.Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa siipipyörän pesän kunto ja vaihtaa tarvittaessa. Tässä tapauksessa se oli virheetön.
Siipipyörän kiilaa ei kannata hävittää ja se on ehdottomasti muistettava laittaa paikalleen kasatessa. Kasaus käänteisessä järjestyksessä, huolellinen siipipyörän ja pesän rasvaus oleellista. Kaikkiin pultteihin laitoin pienen tipan kierrelukitetta.
 Myös peräöljyt on samalla helppo vaihtaa.
Varaosamyyjä sanoi, että Quicksilverin öljypumppu sopii suoraan Hondaan, vaan eipä kierre istunut. Pienellä soveltamisella saatiin työkalusta sopiva.
Potkuriakseli ja muut boorit on hyvä rasvata. Sitten vain perä paikalleen ja moottori tulille korvalappujen kanssa. Jos merkkivesi alkaa lentämään on pumpun vaihto onnistunut. Tässä tapauksessa alkoi.
Pieni käyttäminen ja moottoriöljyn/suodattimen vaihto. Kylmänä öljy valuu tosi nihkeästi ulos, joten tämänkin takia moottorin lämmittäminen kannattaa. Rasvanipat kävin läpi Quicksilverin Teflon rasvalla. Tätä suositellaan myös Hondan manuaalissa, tiedä sitten mitä eroa on puolet halvempiin vesivaseliineihin?
Sitten vielä polttoainesuodattimien vaihto ja vene talvehtimaan. Lisämainintana voi sanoa, että enpä koskaan ole löytänyt hankalampaa rungon polttoainesuodatinta kuin Yamarinissa. Suodattimen vaihto ei onnistu ilman jalan irroittamista rungosta. Pidän tällaista asennusta suunnitteluvirheenä.
Akut olen aina laittanut lämpimään talvehtimaan. Samalla on hyvä suorittaa ylläpitolataus.

Kausi pulkassa.

Marraskuu lähenee puoliväliä ja ajottaisia yöpakkasiakin on jo Lappeenrannan korkeudella ollut. Toissapäivänä kävin kiskaisemassa veneen kuiville, osaltani uistelukausi 2012 alkaa olla pulkassa. Hondaan tuli reilut 360 tuntia kalusto palveli hyvin, mitään moitteita en pysty antamaan. Kaikki lisävarusteet olivat mitä olinkin odottanut. Näistä teen lisää juttua kunhan aikataulut antavat myöten.
 
Jo lähes perinteeksi muodostunut lokakuun loma oli melko kalastuspainotteinen ja 16 aamuna Yamariini irrottautui rannasta suunnaten kohti Suur-Saimaan selkävesiä.
Eväleikattu 57cm taimen kävi merkkauttamassa itsensä
Jos alkukausi oli vaikea, niin ei loppukausi paljoa helpottanut. Ensimmäinen mittalohi odotti Lokakuun alulle asti, tunteja siihen mennessä tuli 212. Tämä on oma ennätykseni tyhjänvedossa. Joka vuosi tuntuu tämä ennätys paranevan. Täysin kalattomia päiviä sattui kohdalle 13 ja päivän keskipituus 8,2 tuntia joten on saanut maisemia katsella ihan sopivasti.
Eväleikattu 65cm järvilohi
Syksyllä sattui kohdalle muutamia mittoja, maagista 4kg tai 70cm rajaa en onnistunut rikkomaan. Tämä onkin ensimmäinen kausi, kun en päässyt mihinkään tavoitteistani. Suurin kala oli 65cm / 3600gr rasvaeväleikattu lohi. Rasvaeväleikkaukset ovat puhuttaneet paljon, osa on sitä mieltä, ettei eväleikattuja kaloja ole alueella juurikaan. Uskallan olla asiasta eri mieltä, ottamistani 5 mittalohesta (+60cm) 4 kpl oli eväleikattuja. Kalojen keskipaino oli tasan 3 kiloa, siinä tienoilla se on pyörinyt lähes joka vuosi.

Jos jotakin saaliista pitää mainita niin kauden ehdottomasti mieleenpainuvin kala oli 54cm järvilohi jonka merkkasimme. Painoa tälle kaverille oli kertynyt 3000gr, joten melko pulska poika oli kyseessä.

Tällainen oli vuosi 2012 kalastusrintamalla, ensi vuonna tulen panostamaan kuhan ja hauen uisteluun.  Karikoiden koukut on jo teroitettu ensi kesän mittelöihin..