Epoksia pohjaan

Ostaessani rungon pohja oli täysin koskematon. Muutamia rantautumisessa syntyneitä pintanaarmuja gelcoatista löytyi. Tällaisia voi tuskin kukaan välttää, jos veneellä käy luonnonrannoissa. Nämäkin olivat vain kosmeettisia vaurioita ja naarmut eivät yltäneet edes lasikuituun asti. Kuitenkin ennen vesille laskua pikkunaarmutkin hiottiin karheaksi ja tasoitettiin topcoatilla.

Epoksikäsittely pyöri mielessä jo silloin, mutta kiireet eivät antaneet myöten ja tyydyin vetämään pohjaan huolellisen kerroksen kunnollista vene-vahaa. Vahauksen uusin kesän aikana 2 kertaa, heinäkuussa ja syyskuussa. Vahan merkki oli Presta.

Epoksikäsittely oli itsestään selvyys ennen seuraavaa kesää. En tiedä olenko ainoa, mutta jos jokin tällainen pikkujuttu alkaa pyörimään mielessä en saa mielenrauhaa ennenkuin asia on hoidettu asiallisella tavalla. Yamarinin takuuvastaavan mukaan osmoosi on heidän rungoissa todella harvinaista, en kuitenkaan tahdo ottaa riskiä.

Veneilykauteni jatkuu käytännössä koko avovesikauden ja venettä nostaessa on jo pakkasta lähes läpi vuorokauden. Näin mahdollisesti runkoon imeytynyt vesi ei ehdi kuivahtaa ennen pakkasia ja delaminoituminen on mahdollista. Esimerkiksi puuveneet suositellaan nostamaan telakalle hyvissä ajoin ennen talvea, jotta runko ehtii kuivua ennen pakkasia. Nämä asiat vielä vahvistavat mielikuvaani epoksoinnin tarpeellisuudesta. Tietysti voi olla, että ylireagoin mutta mielestäni huolellisesta veneenhoidosta ei ole haittaakaan.

Onhan se ajatuksena hurja, että sileä ja virheetön gelcoat pinta ajetaan karheaksi 120 paperilla, jonka päälle vedetään 200 myytä rungon väristä maalia. No toivotaan, että näin rungon käyttöikä pidentyy ja jälleenmyydessä ostaja osaa arvostaa asiallisesti suojattua runkoa.

Tarkoitus oli tehdä työ itse keväällä ennen veneen laskua. Mieli kuitenkin muuttui nopeasti, kun lueskelin yleisesti pohjan suojaamiseen käytetyn Tikkurilan Temacoat RM40:n speksejä. Minimi keskilämpön projektille on +10 astetta, joten homma venyisi väkisin toukokuun puolelle. Tämä ei ole vaihtoehto, vene on saatava veteen samantien kuin jäät lähtee. Saimaassa tämä tarkoittaan +/- 1 viikko vapusta. Työ olisi ollut melko haasteellinen trailerin päällä, joten käytännössä veneelle olisi pitänyt tehdä pukit ja muutenkin ulkona maalaus on vähän niin ja näin.

Muutaman tarjouspyynnön jälkeen tein päätöksen viedä veneen ammattilaisen käsiteltäväksi. Maalaus tehdään korkeapaineruiskulla ja optimaalisissa lämpötiloissa. Ja mikä parasta, projekti onnistuu kevättalvesta ja saan rungon takaisin hyvissä ajoin ennen jäiden lähtöä.
Maali sävytetään RAL-sävyillä rungon mukaan, joten maalauksesta tulee melko huomaamaton. Ajatuksena on jättää maali epoksipinnalle. Syynä tähän on ajatus helpottaa mahdollisesti tulevaisuudessa veneen seuraavan omistajan pohjankäsittelyä. Jos vene menee merelle, riittää pelkkä pohjan karheaksi hiominen ennen antifouling maalausta. Maalarin mukaan mahdollinen liituuntuminen on minimaalista, kun vesiraja tehdään mahdollisimman tarkasti.

Pikaisen Googlettelun mukaan liituuntuminen tarkoittaa vaan maalipinnan aivan uloimman kerroksen pigmenttien irtoamista ja ei vaikuta epoksin vedenpitävyys ominaisuuksiin. Kylkeen tulee noin 6cm korkea kiilamainen siivu epoksia, joten ei ole muutenkaan kovin suuri pinta-ala joka mahdollisesti liituuntuu auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Tulen vielä vetämään kunnon kerrokset uv-suojan sisältämää vahaa vesirajan pintaan.

Yamarinin sivuilta löytyi mainiot kuvat vesilinjojen rajaamiseen, jotka helpottivat projektia huomattavasti. Toinen vaihtoehto olisi ollut aikaisemman vesirajan myötäily, mutta tuli pestyä runko syksyllä niin huolellisesti, ettei vesirajaa erottanut mistään kohtaa. :)

Tällä hetkellä vene on maalarilla, mielenkiinnolla odotan millaista jälkeä tulee. Pääasia, että tietää pohjan olevan suojattu.

3 kommenttia:

  1. joko vene on saapunut maalarilta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vene on jo tallissa.

      Runkoa hakiessani oli jo sen verran pimeää, etten saanut enää kunnollisia kuvia otettua. Teen aiheesta juttua, kunhan saan veneen tallista pihalle.

      Poista
  2. Sukumme mökillä on jo kovia kokenut vene joka on vuosittain kovassa käytössä, ja olen miettinyt minkälaisia huoltotoimenpiteitä sille kannattaisi suorittaa. Olin ajatellut toteuttaa projektin sen itse, mutta jos on tosiaan niin, että Temacoat vaatii +10 asteen lämpötilan, taitaa vaihtoehdoksi jäädä ammattilaiseen tukeutuminen. Pohjaan on ehtinyt muodostua isompiakin uria veneen rannalle vetämisen yhteydessä ennen kuin hankimme venetelan niitä estämään. Minkä verran veneen maalaus tuli sinulla kokonaisuudessaan maksamaan?

    VastaaPoista

Kommentoi.