Asennuksia ja johtojen vetoa.

Veneen varustelu etenee.

Seuraavaksi edessä mielestäni työlläin vaihe eli pääelektroniikan johtojen veto ja näytön asennus. Johdotukset olen suunnitellut etukäteen, joten käytännössä homma ei ole kuin asennusta. Huolella tehtynä tämä kuitenkin vie oman aikansa.

Veneeseen rakennetaan kaksi verkkoa:
- Lowrance network, jonka läpi kulkee 3D-kaiun data
- NMEA2000, kaikelle muulle datalle

Teen paremmalla ajalla kaavioit kuinka olen veneen johdotukset toteuttanut.

Ennen johtojen vetoa on syytä etsiä jokaiselle laitteelle oma paikkansa. Alutrollin laitoja kiertää kaiteet, mutta valmistajan mukaan tämä kaide ei olisi kantanut käyttämääni näyttöä. Joudun siis tekemään omanlaisen version RAM-kuulan asennukselle. Tulen käyttämään D- koon kuulaa, jonka kantavuus on noin 5kg.
RAM-D pallon koko yllätti asentajan. Kuula on lähes nyrkin kokoinen.

Alunperin suunnittelin asennusta etualalla näkyvään kaiteeseen.
Nyt jälkikäteen mietittynä asennuspaikan vaihdos oli ainoa oikea ratkaisu.

Päätin hyödyntää kaiteen pultinreikiä asnnuksesta.

Asennuslevy, joka tulee rungon ja RAM-kuulan väliin.

Alunperin meinasin, että levy tulee kiinni vain yhdellä pultilla veneeseseen. Tein muutaman rasituskokeen tällaisella asennuksella ja päätinkin lisätä pienet m6 pultit vielä tukemaan kuulaa. Lisäksi kanttauksen alapuolelle tulee 3mm latta jäykistämään pakettia entisestään.

Kuula asennettuna.

Poikittaistueksi lisäsin väliaikaisesti RAM-varren jalaksi lattiaan. Jos paketti osoittautuu muutaman koeajon jälkeen jämäkäksi korvaan viritelmän 25mm putkella. On selvää, että joku tuki täytyy olla. Laita ei ole sivuttaissuunnassa tarpeeksi jäykkä.

Lowrancen näyttö löytänyt paikkansa.

Mitoitus on tarkka.
Näyttö on tuotava mahdollisimman ulos, jotta siihen yltää koskea. Samalla täytyy huomioida, ettei ohjauskahva pääse missään tilanteessa kolhimaan ruutua.

3D-boksi asentuu takakoteloon. Reikien paikat on helppo piirtää modulia apua käyttäen.

Point-1 paikka on luotainantureiden päällä.
Näin saan kaikumaaleille tismalleen oikeat kordinaatit. Perämoottorin suojaetäisyys kannattaa ottaa huomioon tässä asennuspaikassa.

Point-1 data kulkee NMEA2000 väylää pitkin.

N2K johto vaatii yhden vähän isomman reiän veneen runkoon.
Näitä reikiä tehdessä kannattaa mitata enemmin kuin yhden kerran, että paikka on varmasti sopiva. :)
Pieni vene, paljon johtoa.

3D anturilta tulee boksille kaksi johtoa.

Näytölle menevät johdot vasemmalta oikealle:
Lowrance network, virta, kaikuluotain, NMEA2000.

Johtokaaos selkeytyy kummasti, kun kaikki johdot käärii siistille kiepille.
3D modulin johdot on helpoin kytkeä jo ennen laitteen kiinnittämistä runkoon.

Asennus valmis. Käytännössä Point-1 on ainoa joka jää selkeästi näkyville.
 Asennustöiden jälkeen luonnollisesti ajetaan laitteisiin uusimmat ohjelmistot. Kannattaa huomioida, ettei kaikuluotainanturit saa olla kytkettynä, kun laitteita käytetään kuivalla maalla. Lisäksi vesille laskun jälkeen ensimmäisiä projekteja on Point-1 suunta-antennin kalibrointi.

Vielä jäi asennettavaakin, musiikin ystävänä en osaa olla kalapäivää hiljaisessa veneessä. Kajakista tuttu Sonichub löytänee paikkansa veneestä. Samoin keulaan asennetaan MotorGuiden keulamoottori.
Ensimmäisen koeajot meneillään.
Etsinnässä paikka vertikaalijigaus anturille. Näillä näkymin luonnollisin paikka on vapaputken paikalla vasemmassa laidassa. Täytyy vain hankkia toisenkätinen kela tähän touhuun.
Alutroll kylpee ilta-auringossa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.