Antureiden asennusta

Kaikuluotaimen anturin asennus on monelle peloittava peikko. Mielikuvat lahonneesta peräpeilistä ja mitä kaikkea itselläkin kävi mielessä, kun ensimmäistä reikää kairasin veneen perään. Seuraavat reiät tulivat jo paljon kivuttomammin.
Tarvittavat työkalut
Peräpeiliin asennukseen on muutamia eri tapoja. Yksi on liimata peräpeiliin muovi tai vaneri mihin anturit ruuvataan. Itse käytän perinteisempää tapaa ja ruuvaan anturit suoraan perään. Oleellista tässä on tehdä ruuveille tarpeeksi suuret reiät ruuvin jumittumisen välttämiseksi ja senkata reiät tarpeeksi suurelta alalta, jotta vältetään gelcoatin halkeilu reiän ympäriltä. Ruuvin varteen ja reiän ympärille sopivasti tiivistemassaa (itse käytän Sikaflex 291:sta) ja tiukkaus, anturin paikka on katsottava kerralla kohdalleen. Myöhemmin ruuvien availu pilaa tiivistyksen, jos ei laiteta uutta liimaa väliin.

Asennettavana on 3 eri anturia, Airam P66, Structure-scan HD ja Cannonin takiloiden anturi. Näistä P66 ja HD tulee koneen oikealle puollelle ja Cannonin vasemmalle.

Jo aikaisemmassa asennuksessa käytössäni oli P66 anturi, joten asennusreiät löytyivät valmiiksi. Edellinen kesä osoitti, että asennuspaikka on loistava, syvyys löytyi maksimivauhteihin asti pätkimättä. Ohjelappusista korkeuden tarkistus ja reikien reunojen karhennus Sikaflexin kiinnittymisen varmistuksesi. Sitten vain anturin asennuslevy paikalleen. Valmista.

Structuren anturilla ei ole kovin tarkkoja määrityksiä kuinka sijoitetaan. Oleellisimpana asiana on tarkistaa, ettei anturin keilan eteen tule esteitä. Keila lähtee lähes vaakatasolla sivulle joten anturi on hyvä olla alimana peräpeilissä. Itse asetin anturin pohjan samalle tasalle veneen pohjan kanssa. Samalla varmistin, ettei Airam jää keilaan. Sitten vaan reikiä kairaamaan. Senkkauksen jälkeen olen ruuvaillut ruuvit paikalleen, jotta reikään tulee jengat. Sitten vain anturin asennuslevy paikalleen ja ruuvit Sikaflexin kera tiukalle.
Structure Scan HD - anturi
Ennen asennusta peräpeilin kulma on helppo säätää jalustaan esim palteen kohdalta.

Merkki poranterässä, näin varmistutaan ettei poraa liian syvään.
Senkkausta, senkkauksella vältetään gelcoatin halkeilu ruuvia kiertäessä.
huom. terää kannattaa pyörittää vastapäivään
Reiät senkattuna, karhensin hieman reikien ympäriltä 150 hiomapaperilla, jotta tiiviste tarttuu varmasti.
Ruuvit kannattaa kiertää kertaalleen reikiin ennen lopullista asennusta. 
Ennen liimausta vahajäämät ja muut liat saa poistettua asetonilla.
Sikaa senkkaukseen ja ruuvin varteen.
Aluksi meinasin vasemmalle sivulle tulevan Cannonin anturin laittaa välipohjaan. Tästä ajatuksesta kuitenkin luovuin, kun en tahtonut ottaa riskiä takiloiden toimintahäiriöiden kanssa. Anturi siis mittaa ainoastaan syvyyttä jonka mukaan takilat toimivat.
Cannon template.
Ohjeen mukaan asennettuna anturi tulee hieman vinoon johtuen pohjan jyrkkyydestä. 
Reiät valmiina.
Jalusta muodostuu kahdesta pellinpalasta joiden väliin anturi ruuvataan.
Huonoin koskaan kohtaamani peräpeilianturin kiinnitystapa.
Valmista.
Asennuksen jälkeen tiivistyksien kannattaa antaa kuivua pari päivää, sitten vain kovaa ajoa.
Eiköhän sitä ensi viikolla pääse testaamaan kuinka asennukset toimii.

1 kommentti:

  1. On sul kaikkee :)
    ehkä parhaiten varusteltu vene hetkeen mitä tulee mieleen. Komea on ja kaikki parasta mitä rahalla saa!

    Wzlo

    VastaaPoista

Kommentoi.