![]() |
https://insightstore.navico.com |
Vesille lähdettäessä laitetaan kaikuluotaimesta kaikuluotainkuvan tallennus päälle. Tehdään 2-3 tunnin pituisia tallennusjaksoja, jonka jälkeen aloitetaan uusi tallennus.
![]() |
Ajoittain näytöllä näkyvä kuvake kertoo tallennuksen etenemisestä. Ikkunasta ilmenee tiedoston nimi, tallenteen pituus ja tiedostokoko (karkeasti 150Mt/h). |
Kun reissu on heitetty otetaan muistikortti laitteesta ja siirretään tallennetut karttadatat Genesiksen palvelimelle tarkoitukseen tehdyllä ohjelmalla.
Ohjelma käsittelee jopa 30km/h nopeuteen asti tallennettua syvyysdataa. Kovemmissa vauhdeissa tehtyä tallennetta ei edes käsitellä. Luonnollisesti näissä nopeuksissa nopeat pohjan syvyysvaihtelut eivät ole kovinkaan tarkkoja. Parhaimman tuloksen ja sitä kautta tarkkuuden saa alle 10km/h nopeuksissa.
![]() |
Yksittäisen jäljen kaikukuvaa voi katsella jälkeenpäin palvelimelta. |
Latauksen jälkeen jälkiä pääsee selailemaan internet-selaimen avulla. Jokainen jälki on oma tiedostonsa. Alkuun lisäilin tiedostoja palvelimelle milloin milläkin tiedostonimellä. Jälkiviisaana voisi sanoa, että jäljet kannattaa nimetä esimerkiksi selän / päivämäärän mukaan. Kun dataa alkaa kertymään on tietyn jäljen etsiminen vähintäänkin haastavaa ja aikaavievää.
Jäljet voidaan yhdistää yhdeksi kartaksi "merge" toiminnolla. Näin saadaan vaikka koko kauden ajelut yhteen pakettiin.
Kun tallenteita alkaa olemaan lähes 100 kappaletta on mergen tekeminen aikaa vievää. Koko 2013 tallennuksien niputtaminen yhteen pakettiin otti yli 30 tuntia. Kaikki prosessointi siis tapahtuu pilvipalvelimella, ohjelmaa käytetään internetselaimen välityksellä. Käyttäjän ei tarvitse pitää sivustoa auki kuin käskyjen antamisen ajan, muuten toiminnot tapahtuvat palvelimella. Kun prosessi on valmis siitä tulee kuittaus sähköpostiin.
Kun haluttu merge tai yksittäinen tallenne on löytynyt, saa siitä ladattua karttaplotterille soveltuvan tiedoston. Käyttäjän on rekisteröitävä se karttaplotteri sivustolle, jolle kartan tahtoo tehdä. Karttakortti ei toimi muissa laitteissa.
![]() |
Merge syksyistä kurvailuista. |
![]() |
Kartta täydentyy pikkuhiljaa. Pyrin käyttämään sellaisia ajolinjoja, että kartan "tyhjät" kohdat täyttyy. |
![]() |
Navionicin ja Insigth Genesiksen kartat on mahdollista saada yhtä aikaa näytölle. |
Ohessa muutamia esimerkkejä, verrokkina Navionics GOLD-kartta kaikki kuvat ei ole täysin samassa mittakaavassa.
![]() |
Jigipaikka 1 |
![]() |
Jigipaikka 2 |
![]() |
Jigipaikka 3 |
![]() |
Uistelujälkiä ristiin rastiin. Pattien muodot hahmottuu selkeästi. Käyrät 3ft välein. |
![]() |
Uisteltua penkkaa. Käyrät 1ft välein. Jyrkät kohdat korostuvat. |
2 ensimmäisessä alla olevassa kuvassa katsotaan yksittäistä tallennetta jossa on ajettu paikka kahteen kertaan.
![]() |
200kHz näkymää paikasta |
![]() |
455kHz samasta kohtaa. |
![]() |
Sama tilanne ohjaamosta. Insigth Genesis karttapohja on jo valmiina edellisten ajeluiden jäljiltä. |
- Vihreä katkoviiva kuvaa matalimman kohdan kuvaa eri näkymissä (kohta joka ylemmissä screenshoteissa on valkoinen viiva).
- Harmaa katkoviiva on kiviröykkiön reunaa jonka vierestä ajoin. Kuvasta käy ilmi, että vene meni hieman röykkiön ylitse, mutta suurin osa jäi veneen oikealle puolelle.
- Punaiset pisteet on kiviä.
StructureScanin hyötyihin vetouistelussa palataan vielä myöhemmin lisää.
![]() |
Merge-kuva 1ft syvyyskäyrillä samasta kohtaa. |
![]() |
Navionics ---> Genesis (käyrät 3ft välein) |
Kartta täydentyy hitaasti, mutta varmasti. Suurimmat hyödyt uistelukäytössä kartasta on äkkijyrkkien reunojen löytäminen ja penkkojen muodon hahmottaminen. Ajolinjojen suunnittelu helpottuu huomattavasti ja tarkat paikat uskaltaa ajaa entistä tarkemmin.
Jigailussa tarkat 1ft välein olevat käyrät paljastavat erinomaisesti varteenotettavat kalojen piilopaikat. Suuri hyöty on myös siitä, ettei aina tarvitse kaikuluotaimella etsiä selkäkarin reunoja samalla peläten potkurin menetystä. Riittää, että kerran käy ajelemassa karikon reunat ympäri, seuraavalla kerralla paikat näkyykin plotterista.
ai helkkari soikoon näyttää hyvältä - on tullut tuo missattua ihan täysin! Hieno vinkki meille tietämättömille, kiitos Jupe!!
VastaaPoistaNetistä lueskelee niin moni sanoo ettei toimi Suomessa? mitä puhetta sellainen on? Kiitokset hyvästä esittelystä!
VastaaPoista