Insigth Genesis - Käyttökokemuksia

Navico-konserni avasi puolisen vuotta sitten Insigth Genesis palvelun suomalaisille käyttäjille. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjä pystyy siirtämään tallentamansa kaikuluotainlokit palvelimelle joka muuntaa tiedot kartaksi.
https://insightstore.navico.com
Koko syksyisen kalastuskauden käytin palvelua ahkerasti. Aina kun vene oli liikenteessä laitteisto tallensi karttadataa muistikortille. Tavoitteena on saada vuosien mittaan kattavat ja 100% paikkansa pitävät kartat vesistöistä joissa pääasiassa kalastan. Hitaasti mutta varmasti karttadataa on kertynyt palvelimelle. Normaalit syksyiset kalastuspaikkani ovat pääasiassa penkkoja, välillä hyvin matalassakin. Näiden osalta syvyystiedot alkaakin olla aika kivasti kasassa. Syvän päällä en suuremmin pyörinyt, joten sen osalta kartta on hyvin laikukas.

Kuinka homma toimii?

Vesille lähdettäessä laitetaan kaikuluotaimesta kaikuluotainkuvan tallennus päälle. Tehdään 2-3 tunnin pituisia tallennusjaksoja, jonka jälkeen aloitetaan uusi tallennus.
Ajoittain näytöllä näkyvä kuvake kertoo tallennuksen etenemisestä.
Ikkunasta ilmenee tiedoston nimi, tallenteen pituus ja tiedostokoko (karkeasti 150Mt/h).
Kun reissu on heitetty otetaan muistikortti laitteesta ja siirretään tallennetut karttadatat Genesiksen palvelimelle tarkoitukseen tehdyllä ohjelmalla. 

Ohjelma käsittelee jopa 30km/h nopeuteen asti tallennettua syvyysdataa. Kovemmissa vauhdeissa tehtyä tallennetta ei edes käsitellä. Luonnollisesti näissä nopeuksissa nopeat pohjan syvyysvaihtelut eivät ole kovinkaan tarkkoja. Parhaimman tuloksen ja sitä kautta tarkkuuden saa alle 10km/h nopeuksissa.
Plaanivauhdeissa tehtyä tallennusta.
Jyrkissä pohjanmuodoista ohjelma ei edes yritä tehdä kuvaa.  Tyhjässä kohtaa on lähes "seinä" veden alla.
Turvallinen ratkaisu, ettei tule väärillä tiedoilla olevaa karttaa.
Tasaisella pohjalla n. 25km/h vauhdeissa tulee moitteetonta karttaa.
Yksittäisen jäljen kaikukuvaa voi katsella jälkeenpäin palvelimelta.
Latauksen jälkeen jälkiä pääsee selailemaan internet-selaimen avulla. Jokainen jälki on oma tiedostonsa. Alkuun lisäilin tiedostoja palvelimelle milloin milläkin tiedostonimellä. Jälkiviisaana voisi sanoa, että jäljet kannattaa nimetä esimerkiksi selän / päivämäärän mukaan. Kun dataa alkaa kertymään on tietyn jäljen etsiminen vähintäänkin haastavaa ja aikaavievää.
Jäljet voidaan yhdistää yhdeksi kartaksi "merge" toiminnolla. Näin saadaan vaikka koko kauden ajelut yhteen pakettiin.

Kun tallenteita alkaa olemaan lähes 100 kappaletta on mergen tekeminen aikaa vievää. Koko 2013 tallennuksien niputtaminen yhteen pakettiin otti yli 30 tuntia. Kaikki prosessointi siis tapahtuu pilvipalvelimella, ohjelmaa käytetään internetselaimen välityksellä. Käyttäjän ei tarvitse pitää sivustoa auki kuin käskyjen antamisen ajan, muuten toiminnot tapahtuvat palvelimella. Kun prosessi on valmis siitä tulee kuittaus sähköpostiin.

Kun haluttu merge tai yksittäinen tallenne on löytynyt, saa siitä ladattua karttaplotterille soveltuvan tiedoston. Käyttäjän on rekisteröitävä se karttaplotteri sivustolle, jolle kartan tahtoo tehdä. Karttakortti ei toimi muissa laitteissa.
Merge syksyistä kurvailuista.
Todella koukuttavaa kalareissun jälkeen katsoa kuinka kartta pikkuhiljaa täydentyy. Valittavissa on katsoa karttaa 1, 3, 5 tai 10 jalan välein tehdyin käyrin. Jigikäyttöön tehdyssä kartassa olen käyttänyt tarkkaa 1ft käyrästöä ja uistelussa 3ft välein olevia käyriä. Vaikka ohjelmistossa käytetään jalkamittoja on karttaplotterille tehdyssä kartassa käytössä metrit.
Kartta täydentyy pikkuhiljaa.
Pyrin käyttämään sellaisia ajolinjoja, että kartan "tyhjät" kohdat täyttyy.
Navionicin ja Insigth Genesiksen kartat on mahdollista saada yhtä aikaa näytölle.
Uistelukäytössä tarkat kartat ovat suuri apu, aikaisemmin penkkojen reunoissa ajaminen on ollut ajoittain melko epätarkkaa ja välillä ollaan päädytty hieman turhankin matalaan. Tallenteisiin perustuvien karttojen myötä "ylläreitä" ei enää tule, patit ja penkat pystyy myötäilemään hienosti. 

Ohessa muutamia esimerkkejä, verrokkina Navionics GOLD-kartta kaikki kuvat ei ole täysin samassa mittakaavassa.
Jigipaikka 1 
Jigipaikka 2

Jigipaikka 3
Uistelujälkiä ristiin rastiin. Pattien muodot hahmottuu selkeästi.
Käyrät 3ft välein.
Uisteltua penkkaa.
Käyrät 1ft välein. Jyrkät kohdat korostuvat.
Otetaan tarkempaan käsittelyyn eräs saaresta ulkoneva kiviröykkiö. 

2 ensimmäisessä alla olevassa kuvassa katsotaan yksittäistä tallennetta jossa on ajettu paikka kahteen kertaan.
200kHz näkymää paikasta
455kHz samasta kohtaa.
Sama tilanne ohjaamosta.
Insigth Genesis karttapohja on jo valmiina edellisten ajeluiden jäljiltä.
Ylempi ohjaamokuva kannattaa avata suurempana.
- Vihreä katkoviiva kuvaa matalimman kohdan kuvaa eri näkymissä (kohta joka ylemmissä screenshoteissa on valkoinen viiva).
- Harmaa katkoviiva on kiviröykkiön reunaa jonka vierestä ajoin. Kuvasta käy ilmi, että vene meni hieman röykkiön ylitse, mutta suurin osa jäi veneen oikealle puolelle. 
- Punaiset pisteet on kiviä.

StructureScanin hyötyihin vetouistelussa palataan vielä myöhemmin lisää.
Merge-kuva 1ft syvyyskäyrillä samasta kohtaa.
Navionics ---> Genesis (käyrät 3ft välein)
Kartta täydentyy hitaasti, mutta varmasti. Suurimmat hyödyt uistelukäytössä kartasta on äkkijyrkkien reunojen löytäminen ja penkkojen muodon hahmottaminen.  Ajolinjojen suunnittelu helpottuu huomattavasti ja tarkat paikat uskaltaa ajaa entistä tarkemmin. 

Jigailussa tarkat 1ft välein olevat käyrät paljastavat erinomaisesti varteenotettavat kalojen piilopaikat. Suuri hyöty on myös siitä, ettei aina tarvitse kaikuluotaimella etsiä selkäkarin reunoja samalla peläten potkurin menetystä. Riittää, että kerran käy ajelemassa karikon reunat ympäri, seuraavalla kerralla paikat näkyykin plotterista.

2 kommenttia:

  1. ai helkkari soikoon näyttää hyvältä - on tullut tuo missattua ihan täysin! Hieno vinkki meille tietämättömille, kiitos Jupe!!

    VastaaPoista
  2. Netistä lueskelee niin moni sanoo ettei toimi Suomessa? mitä puhetta sellainen on? Kiitokset hyvästä esittelystä!

    VastaaPoista

Kommentoi.