Vaikka itse kajakkia ei ole vielä käsissä pakottaa kevätaurinko valmistelemaan avovesikauden varusteita tulevan kesän varalle. Nyt on vuorossa akku.
Akuksi valitsin myyjän suosituksesta mbatin 26Ah akun. Akulla on painoa lähemmäs 10 kiloa, joten kajakkimittakaavassa aletaan olla maksimeissa. Kavereilta saadun tiedon mukaan akku on koonsa puolesta juuri sopiva Hobien rungon sisään. Kiitoksia asiantuntevasta avusta Aditan suuntaan.
Tavoitteena helppous.
Akku on otettava aina irti kajakista ja kannettava kotiin lataukseen. Toimenpiteen pitää käydä vauhdikkaasti ilman ruuvien pyörittelyä ja hampaiden kiristystä.
Rengasliittimet tulevat akkuun n. 5mm pulteilla. |
Sulake vedenpitävässä kotelossa. |
Johtojen mallailua. |
Sulakerasia löytänee paikkansa akun päädystä. Teippipatentit korvaan todennäköisesti hieman kestävämmällä 2-puolisella teipillä. |
Johtoihin suojia. Luonnollisesti johto oli kiertynyt kutistesukan sisällä, muutenhan tästä olisikin tullut liian siisti asennus. |
SuperSeal AMP liittimen pinnit odottamassa liittimen kasaamista. |
Valmista. Akku työnnetään kajakin rungon sisään ja töpseli kytketään sulakerasiaan menevään johtoon. |
Aika näyttää.
Superseal AMP liitin on tuttu mm. monen auton konehuoneesta 1x naaras, 2x uros |
Helppo avata ja varsin jämäkän tuntuinen liitin. Isona plussana vedenpitävyys. Näille keksin monta mahdollista käyttötarkoitusta veneessäkin. Todennäköisesti ainankin työvalojen liitokset seuraavan kerran toteutan kyseisillä liittimillä.
Abicoissa en ole uskaltanut avattavia liitoksia tehdä vaan olen aina tehnyt jatkohylsyillä ns kiinteät asennukset. Vikatilanteissa ja muutoksia tehdessä tämä tuottaa aina päänvaivaa.
Valmis paketti latauksessa. Kajakissa sulaketauluun menevään johtoon tulee vastaava liitin kuin laturissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi.