Tällä kertaa työn alla SeaShepperdin Buster M vm 2005, johon tulee Lowrancen elektroniikka.
Ikäväkyllä itse projektista ei saanut otettua kuvia. Siitä piti huolen jatkuva vesi / räntäsade. Sormet kohmeessa kuitenkin asennus vietiin maaliin asti lähes yhdellä istumalla. Olosuhteista kertonee jotakin se, että seuraavana päivänä työkaluja inventoidessa oli työkalupakin pohjalla 12cm vettä.
Laitteisto purettu laatikoistaan pöydälle. Näin on helppoa hahmottaa johtovedot ja mahdollisesti tarvittavien läpivientien paksuudet. |
Varsin mielenkiintoisia tällaiset "maastossa" tehtävät asennukset. Kaikki edes mahdollisesti tarvittavat työkalut on otettava matkaan ja varustauduttava pieniin vastoinkäymisiinkin. Nyt kuitenkin homma meni läpi ilman ongelmia ja lopputuloskin oli mielestäni varsin toimiva.
Aluksi oli tarkoitus vetää laitteille omat johdot akulta asti, jottei veneen omiin sähköihin tarvitsisi koskea. Kuitenkin tälläkertaa kannatti perehtyä Busterin omaan johtosarjaan, josta löytyi 2 extrajohtoa. Toinen 5A automaattisulakkeella oleva 1.5mm2 veto ja toinen 2.5mm veto 10A sulakkeella. Näitä johtoja hyödyntämällä laitteiden virrat sai siististi pulpetin alta.
Structuremoduli tuli yksinäiseen 1.5mm2 vetoon ja näyttöjen vedot haarautui 2.5mm johdosta.
StructureScan moduli kiinnitettynä pulpetin kattoon. |
Antureita perään tuli kaksi kappaletta: StuctureScanHD ja HST-WSBL. Aikaisemmat asennukset olen suorittanut lasikuituisiin peräpeleihin joten alumiini oli tässä asennuspaikassa uusi tuttavuus. Tavoite oli hyödyntää edellisen anturin ja lokin reikiä, mutta niiden paikat olivat asennuksen kannalta niin hankalasti, että jouduin tyytymään niiden tulppaukseen ruuvilla + reilulla sikafleksillä.
Alumiiniveneessä on tärkeää, että anturit eivät tule nousulistojen kohdalle, muuten asennuspaikka on melko vapaa. Asennuksen kannalta alumiini on huomattavasti Gelcoat - lasikuitu - vaneri rakennetta helpompi. Tehdään sopiva reikä ja ruuvataan siihen tiivisteaineella vuorattu ruuvi, valmista!
Laitteet sijoitin alumiinistauffeilla pulpetin yläkaiteeseen. Ideana, että pulpetin taso jää vapaaksi kartoille ja muulle pikkutavaralle. Samaten seisaaltaan ajaessa korkeammalla olevia näyttöjä on helpompi lukea.
Lowrancen jalan reikäjako sopii suoraan 25mm Stauffille. |
Johdot vedetty kaidetta pitkin pulpetin alle. |
HDS7 Gen2 + HDS5 Gen2. Laitteet yhdistetty Lowrance Networkilla, joten kaiku ja karttadata tulee molempiin näyttöihin. Näkymästä helppo muokata mieleinen. |
Laitteisto tuli Sea Shepperd Finlandin veneeseen. Vene partio Saimaalla ja etsii luvattomia verkkoja norppa-alueilta. Lisätietoa esimerkiksi Facebookista: https://www.facebook.com/seashepherdfinland |
Niin se vain taisi tämäkin huippu blogi kuolla.
VastaaPoistaEi kuollut, oli vain pienellä tauolla... :)
Poista