14-16.10. Saimaa - Kalamies.com, Uistelutreffit

Kalamies.comin pojat järjestivät jo lähes perinteeksi muodostuneet uistelutreffit Suur-Saimaan vesille. Ajankohta ja loma mahdollistivat osallistumisen tapahtumaan täydellä panoksella. Kyytiin lähti tällä kertaa Mikko, jonka kanssa ollaan useat kerrat käyty kokemassa onnistumisia Vuohijärvellä.

Perjantaina lähtö venyi lähemmäs yhdeksää, jolloin vene irtaantui rannasta. Keli oli melko kuoppainen, tuulta löytyi pohjoisen suunnasta 8-9ms. Kuitenkin 2 ukon eväät ja muut varusteet keulassa painottivat Busteria sen verran mukavasti, että ihan mukavalla siirtymävauhdilla pystyttiin paukuttamaan tuulen yläpuolelle.

Reippaassa myötäisessä päästiin laskemaan syötit vetoon. Myös pieni räntäkuuro yllätti muikkuja viritellessä. Tänä vuonna olen kelistä huolimatta vetänyt raksia, AS-hupun lisärei´ittäminen mahdollistaa melko kovatkin vaihtelut vetonopeuksissa uinnin kärsimättä.

Kaarreltiin lähinnä samoja paikkoja mistä edellisenä kertana Klasun kanssa saatiin mittakalat. Aluella oli parvia mukavasti, mutta nyt vaan ei saatu syöttiä kelpaamaan raadille.

Kovasta yrityksesä huolimatta päivän saldo jäi laihaksi, pari alamittaa vapautettiin veneen vieressä.

Kuudelta kelailtiin pyynnöt ylös ja pikaista vauhtia siirryttiin tukikohtaamme, Leviäsaareen.

Moni muukin oli ilmeisesti ottanut perjantain pekkaspäiväksi, kun porukkaa leviässä oli jo varsin mallikkaasti, vieraskirjaan ilmaantui illan mittaan 22 nimeä ja 12 venettä keikkui rannassa.

Kalaakin päästiin illalla maistamaan, kun Markku savusteli saamansa 61cm lohen ja ilmeisesti jonkun muun saaman taimenen. Oli kyllä hyvää!

Lauantaina herätys heti kuuden jälkeen ja pikainen virkoaminen. Vene irtaantui rannasta jo ennen seitsemää.
Tavoite oli saada pyynnöt vetoon, ennen auringon nousua. Emme kuitenkaan siinä onnistuneet, vaan ensisäteet häikäisivät meitä jo siirtymää tehdessä.

Aloitettiin samoilta paikoilta mihin edellisenä päivänä lopeteltiin, jotenkin vaan oli luottoa löytyy alueeseen, josta olen varmaan 50% urani lohista saanut.
Keli oli täysin edellisen vastakohta, tuuli oli tyyntynyt lähes olemattomiin ja kääntynyt lännen suuntaan. Myös ilmanpaineet lähtivät laskuun edellisen päivänä 1035 huippulukemista.

Heti ensimmäisen laskun aikana ensimmäinen alamitta kolkutteli, tämä herätteli toiveita että voisi olla hyväkin päivä. Se taisi olla vain "sattumaa" ja koko aamupäivään mahtui 3 alamitan vapautusta. Ehkä vaan pyörittiin pienen kalan paikoilla, kun ei saatu kontaktia mittakalaan. Toissaalta taas kuultiin, että samoilta paikoilta missä pyörittiin oli noussut ainankin 3,8kg ja 2,8kg lohet treffiveneisiin.

Meitä mitat osasivat väistellä, iltapäivään mahtui varmaan 20 hupun, syötin ja levyn vaihtoa ilman tulosta. Yrityksen puutteesta meitä ei voinut syyttää. Ei vaan sattunut syömäparvi kohdalleen. Iltapäivän saldoksi jäi 3-4 alamitan vapautusta ja satakunta metriä menetettyä siimaa.

Kuudelta taas pikavauhtia pyynnit ylös, Leviään saunomaan ja suunnittelemaan seuraavan päivän kuvioita.

Treffiporukan saldo tälle päivälle oli 61cm 2,8kg ja 66cm 3,8kg yhteen veneeseen ja toiseen 66cm ja 3,6kg. Kalaa siis ollut liikkeellä, mutta venemäärään nähden melko vähän.
Taas saatiin maistaa mahtavan hyvää savulohta, tästä kiitos Simolle, Juhalle ja Veikalle.

Sunnuntaina herätys samaan aikaan, kun lauantainakin. Kiire oli vesille, ties vaikka lohi syö heti auringon noustessa. :)

Tälle päivälle reittisuunnitelma meni aivan uusiksi ja lähdettiin sellaisille vesille missä en ole oikeastaan uistellut kuin kesä kuumalla. Sarviniemen yläpuoleiset vesialueet olivat niin täynnä veneitä, että omien linjojen vetäminen oli vain toive-unta.

Tuuli oli pysynyt lännen suunnnassa, mutta voimistunut yöllä jonkin verran, puhuria riitti n. 6-7ms verran. 20 minuutin siirtymän jälkeen aloiteltiin myötäiseen virittelemään uinteja. Tarkoista ottipaikoista tällä selällä ei ollut juurikaan tietoa, mutta mentiin ns. mututuntumalla ja etsittiin hyviä parvia.

Kolmatta vapaa laskiessa uloimman plaanerin roskapaino pyynti kelpasi jo alamitta taimenelle. Taas lupaili yhtä hyvää (vai kenties huonoa....?) kun edellisellekkin päivälle. Tämän vapautettua saatiinkin viritellä loput pyynnöt rauhassa ja nauttia aamupala veneen keikkuessa melkoisesti.

Tunnin hakuammunnan jälkeen löydettiin aivan mahtava syöttikala lautta, pituutta tällä esiintymällä oli lähes 50 metriä. Ensimmäinen ylitys tuotti yhden alamitan ja päätettiin sivuuttaa paikka uudestaan.

Sitten tämähtikin vähän reilummanlaisesti:
30gr takaa ja 255ft kokonaisvaparilta vedettiin kerta vedolla 100 jalkaa pihalle. Sitä seurasi hetken tauko ja taas vietiin kahta kovempaa. Koskaan en ole kuullut, että 7000 suorastaan vinkuu tällä tavalla. 10-20-30-40-50-60ft mentiin hetkessä 70-80ft PRKL IRTI. Lähes 200 jalkaa siimaa pihalle minuutin aikana ja sitten siimat poikki tapsista. Kyllä harmitti, ei mitään hajua mitä siiman päässä oli mutta iso se oli. Tapsi oli 0.60 Sufix ja mitään rispaantumisen jälkiä ei katkeamispaikan yläpuolella ollut. Käsittämätöntä ja kyllä harmittaa. Tästäkin fiaskosta on videota, mutta eipä siinä paljon ole katsomista, siimaa vaan juoksee pihalle ja sitten muutamia voimasanoja siiman petettyä.

Tämä vähän latisti tunnelmaa, jäätiin alueelle pyörimään mutta ei enää saatu, kuin muutamia alamittoja. Kalaa kuitenkin kaiku piirsi kaikenaikaa reilusti.

Iltapäivällä syöttien vaihto keskeytyi kavereiden soittoon, että Verado oli hyytynyt lähiselälle. Meidän uistelupäivä päättyi siihen ja käytiin hinailemassa venekunta rantaan. Siitä pienet siivoilut vielä Leviässä ja keula kohti kotia.

Ja vetoahan ei lopeteta vaikka motori piiputtaa, vaaput menossa vetoon hinauksesta huolimatta.

Pikku Yamahakin jaksoi vielä yllättää, kun siirryttiin Leviästä hotellin rantaan. 4 ukon tavarat ja miehet kyydissä jaksoi vielä vääntää veneen plaaniin. Tiukkaa teki mutta ihme tapahtui. Ilman trimmilevyjä tämä olisi ollut mahdoton suorite.

Sellainen sunnuntai, treffiporukan saldoksi taisi jäädä Team hellokityn 2,8kg ja 4kg lohet. Muut lopettelivat jo hyvissä ajoin ja lähtivät kotikonnuilleen.

Hieno pidennetty viikonloppu saimaalla taas takana, kalaa ei tullut mutta yksi totaalisen ikimuistoinen tapahtuma saatiin. Se korvaa monta 3 kilon lohta ja varmasti näkyy painajaisissa.

Kiitokset Markulle, Kalamies.comin porukalle ja Lauritsalan erämiehille todella hyvin järjestetystä miittingistä. Toivottavasti perinne jatkuu taas keväällä.