Kevät on aina ollut itselläni perinteisesti sitä aikaa, että on mahdoton polte päästä rakentelemaan jotakin. Aikaisimpina kausina on fiksailtu omaa venettä ja kajakkia. Nyt oma kalusto on suurpiirteisesti siinä kunnossa, ettei suuremmille projekteille ole tarvetta.
Kuitenkin tuttu polte vaivasi ja jotakin projektia oli saatava. Tällä kertaa otettiin työn alle kaverin Yamarin 5940, joka onkin allekirjoittaneelle varsin tuttu runko. Projektissa rakennetaan uusiksi lisäelektroniikan sähköt sekä asennetaan hydrauliohjaus sekä autopilotti.
Nykyisessä asennuksessa veneen kaikki lisäelektoniikan sähköt on vedetty akkukotelolta omilla vedoilla pulpetin alle ja mikä mihinkin. Näinollen rungon sisällä on tolkuton määrä ohutta johtoa. Järjestelmä selkiytetään, vedetään akulta paksu 16mm2 veto pulpetin alle, johon suoritetaan laitekytkennät lyhyillä vedoilla. Näin häiriöpaikat saadaan minimoitua ja sähköturvallisuus paranee.
|
Lähtötilanne akkukotelossa. |
|
Johtoja enemmin ja vähemmin. Osa johdoista oli tarpeettomia, mutta sulakkeet paikoillaan. |
|
Hupi- ja starttiakku oli rinnakkainkytketty 6mm2 johdolla, jonka välissä oli rele.
Rele sai herätevirran mittarivaloilta, tämä ratkaisu ei oikein auennut allekirjoittaneelle. |
|
Tämän verran löytyi ylimääräistä johtoa. |
|
Viimeisimpiä johtoja poistaessa vedettiin vetonarut joilla saadaan uudet vedot tehtyä. |
|
Joskus työkalujen puutteessa joutuu soveltamaan.
Akkukengän puristusta. |
|
Liitokset varmistettiin liimallisella kutistesukalla. |
|
Uusien johtojen veto lähes tyhjissä kanavissa oli suorastaan juhlaa. |
|
Yamarinin orginaali akkukotelon sulaketaulu.
Tarkoituksena on säilyttää sinällään toimivat Yamarinin omat sähköt valo, pyyhin yms sähköinä niinkuin on alkuperäisessäkin. Rinnalle lisäksi rakennetaan vene-elektroniikkasähköt tarvittavine johtopaksuuksineen.
Yamarinin omat vedot pulpetille 3x 6mm2. Yksi sulaketaululle, maa ja lisäksi jatkuva 12V ennen päävirtakatkaisijaa lämmittimelle. |
|
Ohjausvaihe kiinni 3 pultilla. |
|
Ohjauskaapelin mutteri jolla kaapeli kiinnitetään ohjausrumpuun. Mutterin koko oli sitä luokkaa, ettei kiilaantumisen ja johtojen vaurioitumisen takia uskallettu vetää rungon välistä pois |
|
Vaijeri lähtee rummusta pyörittämällä rattiakselia. |
|
Nopeat liikkeet on aina näyttäviä. Kaapeli kulmahiomakoneella poikki ja kaapelin veto pois ohjaamon kautta. |
Seuraavaksi projekti jatkuu hydrauliohjauksen ja autopilotin asennuksella.
Seuraava projekti kuulostaa hyvältä..:) Olisi itsellä sama projekti edessä.
VastaaPoistaToivottavasti jatkuu pian! Samat suunnitelmat tälle keväälle...
VastaaPoista