Edellisellä kerralla asennusta hidasti Baystarin ruoripumpun uudistumisen myötä vaihtunut nippatyyppi. Nyt postimies toimittanut oikeat ORB-nipat, joten projekti voi jatkua.
Oikeat nipat. ORB-pää on o-renkaallinen sivu. |
Pumppu sijoitetaan pulpetin alla olevaan laatikkoon. |
Kartiokierteeseen laitettu tiivisteaine. |
Pilotin pumppu. Pumppuun on ruuvattu valmiiksi 90 asteen kulmaliittimet. |
NAC-1 ecu noudattaa tuttua muotoilukieltä. Samoissa kuorissa on mm SonarHub ja NEP-2 |
Kaikki pilotin asennuksessa tarvittavat johdot: NMEA2000-verkko, 4 laitekaapelia (näyttölle, eculle, n2k virta ja suunta-antennille) Point-1 Suunta-antenni Virtajohto sulakkeineen Auto / Standby nappi. |
Omaan asennustapaan 90 asteen nippa ei ollut vaihtoehto. Purkuhommiin ja tutkimaan millaisella nipalla pumppuun voi yhtyä. |
Pumpun mukana tulevilla nipoilla voi tehdä myös esimerkin kaltaisen asennuksen, jossa haaroitus tehdään pilotin pumpulla. |
Asennusvanerin hahmotelmaa. Tämä sijoitetaan pumpun kanssa samaan tilaan laatikon seinään. |
Pumpulle tehty asennusvaneri. Jalan ja vanerin väliin laitettu pehmeää kumia hiljentämään mahdollisia hurinoita. |
45 asteen kulmia paikoilleen. NPT-kartiokieteen asennuksissa pitää aina muistaa käyttää kierrelukitetta.. |
Pumppu paikallaan. |
Johdotukset on käytännössä pelkästään liittimien kiertämistä plugeihin. Ainoa, jonka joutuu itse soveltamaan on ecun virtajohdon kytkentä sekä n2k väylän virta. Nämä vedin suoraan Bluesean sulaketauluun. Pilotille tulee 20A sulake.
Suunta-antenni sijoitettiin veneen keskelle etuportaan askelman alle.
Millä laitoitte asennusvanerit kiinni veneen runkoon?
VastaaPoistaLiimauksessa käytetty Sikaflex 292:sta. Lähes mikä tahansa joustava liima toimii. Vanerin hyötyjä on helppo ja reiätön asennus. Mahdollisen laitteiden poiston voi suorittaa jälkiä jättämättä. Samaten ei tarvitse miettiä mitä porattavan pinnan takana on.
PoistaMoi
VastaaPoistaTodella mukavaa ja hyödyllistä luettavaa. Moni varmasti pääsee näillä ohjeilla alusta loppuun asennuksissa.
Tässä aloittelen suunnittelemaan Raymarinen vastaavan pilotin asentamista ja houkuttelisi tuo haaroituksen tekeminen pilotin pumpulla. Tilaa on ruorin takana todella vähän, jotta haaroituksen voisi tehdä sinne.
Osaatko kertoa onko haaroituksen tekemisestä pilotin pumpulla jtn haittaa, tai huonompi vaihtoehto toiseen tapaan verrattuna? Mietin myös, mihin moottorilta ja ruorilta tulevat linjat kytketään pumpun t-haaroituksessa(suoraan lähtevä pää/mahasta lähtevä)?
Yt
Veli