Yamarin 5940 rakentelua. Osa 3 - autopilotin letkutus

Yamarinin varustelu etenee. Edellisellä kerralla saatiin ohjausrumpu ja sylinteri paikoilleen. Nyt vuorossa autopilotin hydrauliikkapuolen asentaminen.

Edellisellä kerralla asennusta hidasti Baystarin ruoripumpun uudistumisen myötä vaihtunut nippatyyppi. Nyt postimies toimittanut oikeat ORB-nipat, joten projekti voi jatkua.
Oikeat nipat.
ORB-pää on o-renkaallinen sivu.
Nippojen mallausta ohjausrumpuun.
ORB:n suuntaaminen on todella helppoa. Ensin kierretään nippa käsitiukkuuteen rumpuun jonka jälkeen suoritetaan suuntaus. Tämän jälkeen lukitaan asennus o-rengasta vasten kierrettävällä mutterilla.
Letkut paikoillaan.
Haarasta lähtevät letkut menevät perämoottorille. Suoraan lähtevät menevät pilotin pumpulle. Letkuja asentaessa pitää huolehtia, ettei letkun taso nouse yli ohjausrummun öljynpinnan. Alin letku on paluulinja.
Pumppu sijoitetaan pulpetin alla olevaan laatikkoon.
Asennuksen alla olevassa veneessä on kattava Lowrancen elektroniikka, joten Lowrancen juuri julkaistu autopilotti oli luonteva valinta järjestelmän jatkoksi.

Pilotin mukana tulee kaikki, mitä asennukseen tarvitaan.
Kartionipalliset t-haarat ja suora liitin paluulle ja noin 75cm letkut.
Uuteen Baystariin / Seastariin joutuu tilalle hankkimaan aiemmin mainitut ORB-liittimet
Kartiokierteeseen laitettu tiivisteaine.
Pilotin pumppu.
Pumppuun on ruuvattu valmiiksi 90 asteen kulmaliittimet.
NAC-1 ecu noudattaa tuttua muotoilukieltä.
Samoissa kuorissa on mm SonarHub ja NEP-2
Kaikki pilotin asennuksessa tarvittavat johdot:
NMEA2000-verkko, 4 laitekaapelia (näyttölle, eculle, n2k virta ja suunta-antennille)
Point-1 Suunta-antenni
Virtajohto sulakkeineen
Auto / Standby nappi.
Omaan asennustapaan 90 asteen nippa ei ollut vaihtoehto.
Purkuhommiin ja tutkimaan millaisella nipalla pumppuun voi yhtyä.
Nipat ovat kiinni samalla NPT-kartiokierteellä mitä Seastar vanhemmissa ohjauksissa on käyttänyt.
Tarvittavat kulmanipat löytyvät siis helposti esimerkiksi US-Partsilta.
Irroitusjärjestys: ensin keskimmäinen ja sitten reunimmaiset.
Pumpun mukana tulevilla nipoilla voi tehdä myös esimerkin kaltaisen asennuksen, jossa haaroitus tehdään pilotin pumpulla.
Asennusvanerin hahmotelmaa.
Tämä sijoitetaan pumpun kanssa samaan tilaan laatikon seinään.
Pumpulle tehty asennusvaneri.
Jalan ja vanerin väliin laitettu pehmeää kumia hiljentämään mahdollisia hurinoita.
45 asteen kulmia paikoilleen.
NPT-kartiokieteen asennuksissa pitää aina muistaa käyttää kierrelukitetta..
Pumppu paikallaan.
Pilotti on todella helppo ja nopea asentaa. Jos asennuspaikat on selkeät niin 2 asentajaa asentaa järjestelmän helposti illassa. Kaverin kanssa itselläni meni noin 5 työtuntia purkaa vanha ohjaus / asentaa hydrauliohjaus ja autopilotti sähköineen.

Johdotukset on käytännössä pelkästään liittimien kiertämistä plugeihin. Ainoa, jonka joutuu itse soveltamaan on ecun virtajohdon kytkentä sekä n2k väylän virta. Nämä vedin suoraan Bluesean sulaketauluun. Pilotille tulee 20A sulake.

Suunta-antenni sijoitettiin veneen keskelle etuportaan askelman alle.

2 kommenttia:

  1. Millä laitoitte asennusvanerit kiinni veneen runkoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liimauksessa käytetty Sikaflex 292:sta. Lähes mikä tahansa joustava liima toimii. Vanerin hyötyjä on helppo ja reiätön asennus. Mahdollisen laitteiden poiston voi suorittaa jälkiä jättämättä. Samaten ei tarvitse miettiä mitä porattavan pinnan takana on.

      Poista

Kommentoi.