Rengastalkoot

Ei meinaa vetoautomurheet helpottaa sitten millään. Oikeastaan tämänkertainen murhe ei mitenkään liity itse Nissaniin, mutta ärsyttää silti. Juhannuksen kunniaksi aattona-iltana kotia tullessani huomasin toisen eturenkaan olevan lähes tyhjänä.

Syylliseksi paljastui peltikattoruuvi.
Pieni ruuvi, iso murhe.
Mitäs sitä muutakaan juhannusaatto iltana, kuin rengastalkoita?
Aluksi oli tarkoitus laittaa vararengas eteen, mutta oli niin paljon toisen puolen rengasta korkeampi niin päätin laittaa sen takarenkaaksi tasauspyörästön säästämiseksi. (ajot 2wd päällä)
Myöhemmin ilmeni, että myös takapyörässä oli samanlainen ruuvi. Aikamoinen sattuma?!

Juhannus rullailtiin vararenkaan voimin. Ensimmäisenä arkiaamuna kävin rengasliikkeessä kyselemässä paikkauksen hintaa. En kauheasti lämmennyt lähemmäs 50e hinta-arviolle, joten päätin paikata renkaan itse. Sinällään liikkeen hinta on ihan ymmärrettävä, he kuitenkin joutuvat antamaan työlleen jonkin asteen takuun ja tarkastavat samalla rungon kunnon ottamalla kumin pois vanteelta. Runkovaurioon en uskonut, koska kumi ei päässyt täysin tyhjäksi.
Puuilosta löytyi tubeless renkaan paikkaussetti reilulla 10 eurolla.
Setti sisältää kaiken mitä renkaan paikkaamiseen tarvitsee: paikat, työkalut ja liiman.
Mukana tulee selkeä ohje, jota noudattamalla ei voi epäonnistua.
Ensiksi suurennetaan reikä rassilla paikalle sopivan kokoiseksi.

Sitten pujoitetaan liimalla vuorattu tubeless-paikka työkaluun, jolla paikka työnnetään rassatusta reiästä sisään. Paikka irtoaa itsekseen työkalusta, kun sen vetää pois reiästä.
Paikka paikallaan.
Liiman kuivuttua leikataan paikasta ylimääräiset pois mukana tulleella mattoveitsen tapaisella leikkurilla.
Valmista. Paikka on pitänyt renkaan paineen samana noin 1000km verran, joten uskallan sanoa paikkauksen onnistuneen. Paikkaukseen meni aikaa noin 10 minuuttia ohjeita tavaten ja projektin voi suorittaa myös renkaan ollessa paikallaan. 

Helppoa. Tästä lähtien mukana kulkee aina paikkasarja ja täyttöpullo, ihan varmuuden vuoksi.

Traileriin olen monet kerrat miettinyt vararengasta, mutta en ole sille järkevää paikkaa löytänyt. Aisapaino on jo tällä hetkellä niin hirmuinen, etten missään nimessä tahdo enää lisää painoa aisalle lisätä renkaan muodossa. Tietysti venettä voisi roikottaa enemmin viimeisen kölirullan takana, mutta en tahdo rasittaa veneen pohjaa.

Jospa näillä työkaluilla saisi annettua ensiapua myös trailerin rengasrikon tullessa. (tulee ennemmin tai myöhemmin) Tietysti telitrailerilla voi nilkuttaa jonkin matkaa, vaikka yksi rengas olisi tyhjänä. En ole täysin varma laahaisiko jarrurumpu maahan, jos puhjenneen renkaan ottaisi pois ja ajaisi 3:lla renkaalla. Pitänee joskus testata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi.