Automaattinen pilssipumppu on turvallisuusvaruste joka on hyvä olla veneessä kuin veneessä koosta riippumatta. Jo vuosi sitten pumpun asennus oli mielessä, mutta perinteisen kiireinen kevät laittoi operaation jäihin. Nytkin homma meinasi "unohtua". Kuitenkin huolehtivainen vakuutusyhtiö ehtoineen piti huolen, että pilssipumppu tulee asennettua ennen veneenlaskua. (vakuutusehdot...)
|
Pari tuntia kauppojen kiertelemistä tuotti tällä kertaa tällaisen kasan tarvikkeita. |
Yamarinissa ei ole mitään automaattista järjestelmää, jolla pilssiin kertyneet vedet poistuisi. Ainoa väline tähän on ollut manuaalinen kalvopumppu. Itse runko on suunniteltu niin, että oikein toimiessaan pilssiin ei kerry vettä. Aina voi tulla kuitenkin häiriötilanne, jonka aikana pilssi alkaa täyttymään. Näitä voi olla mm. läpiviennin pettäminen. Toistaiseksi pilssi on pysynyt täysin kuivana läpi veneilykauden.
Kuitenkaan ei vara venettä kaada.
Pumpuksi valikoin Johnssonin L450UC automaattipumpun lähinnä hyvien nettikokemusten perusteella. Hintaluokka pumpulla oli sellainen, että kyseessä pitäisi olla jo laadukas tuote.
|
Pumppu purettuna niin pieniin osiin, kun mahdollista. |
Alkuun suunnittelin liimaavani välipohjaan 15mm PVC-levyn, johon olisin ruuvannut pumpun kiinni. Näin mahdollinen vaihto rikkoontumistapauksissa olisi ollut helppoa. Kuitenkin suunnitelma muuttui, kun huomasin pumpun olevan purettavissa todella helposti. Jos itse moottoriosa pimenee, sen saa vaihdettua ja runko pysyy samana. Rungon vaurioihin en usko.
PVC-levy olisi nostanut pumppua 15mm ylemmäs, tämä olisi tarkoittanut suurempaa viivettä pumpun reagoinnissa jos vene saa vesikuormaa jostakin syystä. Joskus se muutaman kymmenen sekunninkin nopeutus voi olla todella tärkeää.
|
Hahmotelma sähköistä |
Pilssipumppu kytketään suoraan hupiakun napoihin. 70Ah akun pitäisi riittää hyvin pumpun tarpeisiin. Starttiakku pysyy erotettuna kytkennästä. Näin moottorin starttaus on mahdollista, vaikka pumppu olisi käyttänyt esimerkiksi rajakytkimen häiriötilanteessa akun tyhjäksi.
Mukava ja varsin siisti projekti. Vaikka tarvetta pumpulle ei ole ollut olisi asennus pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin.
Jos jotain jäi projektista hampaankoloon on se Sikaflexin pakkauskoko. Jokaisen pikkuruuvin takia joutuu yleensä ostamaan kokonaisen tuubin massaa. Järjestään vanha on kuivahtanut tai mennyt vanhaksi. Miksei 291 marine-sikaa saa pienemmissä pakkauksissa?! Esimerkiksi kaikuluotaimen anturin asennukseen riittää noin 20 ml annos. Loppu 290ml menee tuubista hukkaan.
Moro!
VastaaPoistaTietääkseni, ja myös valmistajan nettisivujen mukaan, kyseisestä sikaflexiä myydään myös tuubissa! Sitä on saanut ainakin Turun seudulla Raision Kea-Marinista, varmaan muistakin veneilyn erikoisliikkeistä. En tosin osaa sanoa, maksaako pieni tuubi sitten jo saman verran kuin iso patruuna. Kilohinta varmasti ainakin kohoaa! Mutta saattaa siinä pieni säästö tulla. Ainakin luontoa säästää kun ostaa pienemmän määrän ;)
Kiitos hyvästä blogista, tosi mielenkiintoisia juttuja! Jatka samaan malliin!
Mielenkiintoisia juttuja!
VastaaPoistaErittäin kiinnostava blogi, mielenkiintoista luettavaa hyvin kirjoitettuna! I like!
VastaaPoistaNo nyt kun on parisen vuotta kulunut niin kuinka homma on toiminut? mitä tekisit toisin?
VastaaPoistaAutomaattitunnistin toimii n. 1,5 kesää. Sitten ei. Nyt toinen pumppu menossa ja taas rikki. Pitänee etsiä joku parempi.
VastaaPoistaSama kokemus automaattitunnistimesta. Kesti vuoden. Onkohan syynä Suomen pakkaset ?
VastaaPoistaMoro,
VastaaPoistaItse olen tehnyt samantyyppisen asennuksen buster R pohjaan ja käytössä oli Bilteman perus tasotunnistinpumppu. Pumppu on toiminut todella hyvin jopa 2 kesää ilman ongelmia. Siinä mallissa sai ainakin irroitettua asennuslevyn/pohjan pois ja pumppuosa talven ajaksi lämpimään.
Olen lukenut paljon näistä uudenmallin pilssipumpuista, onko todella niin, että eivät kestä ja automatiikka menee "hajalle"?
Minulla kesti Bilteman pumppu hienosti 2 kautta, kunnes möin veneeni pois.
VastaaPoistaUudella veneellä on sitten ollut Motonetin perus Seaflo joka on hajonnut jo kerran.