Pilssipumpun asennus

Automaattinen pilssipumppu on turvallisuusvaruste joka on hyvä olla veneessä kuin veneessä koosta riippumatta. Jo vuosi sitten pumpun asennus oli mielessä, mutta perinteisen kiireinen kevät laittoi operaation jäihin. Nytkin homma meinasi "unohtua". Kuitenkin huolehtivainen vakuutusyhtiö ehtoineen piti huolen, että pilssipumppu tulee asennettua ennen veneenlaskua. (vakuutusehdot...)
Pari tuntia kauppojen kiertelemistä tuotti tällä kertaa tällaisen kasan tarvikkeita.
Yamarinissa ei ole mitään automaattista järjestelmää, jolla pilssiin kertyneet vedet poistuisi. Ainoa väline tähän on ollut manuaalinen kalvopumppu. Itse runko on suunniteltu niin, että oikein toimiessaan pilssiin ei kerry vettä. Aina voi tulla kuitenkin häiriötilanne, jonka aikana pilssi alkaa täyttymään. Näitä voi olla mm. läpiviennin pettäminen. Toistaiseksi pilssi on pysynyt täysin kuivana läpi veneilykauden.

Kuitenkaan ei vara venettä kaada.

Pumpuksi valikoin Johnssonin L450UC automaattipumpun lähinnä hyvien nettikokemusten perusteella. Hintaluokka pumpulla oli sellainen, että kyseessä pitäisi olla jo laadukas tuote.
Pumppu purettuna niin pieniin osiin, kun mahdollista.
Alkuun suunnittelin liimaavani välipohjaan 15mm PVC-levyn, johon olisin ruuvannut pumpun kiinni. Näin mahdollinen vaihto rikkoontumistapauksissa olisi ollut helppoa. Kuitenkin suunnitelma muuttui, kun huomasin pumpun olevan purettavissa todella helposti. Jos itse moottoriosa pimenee, sen saa vaihdettua ja runko pysyy samana. Rungon vaurioihin en usko.

PVC-levy olisi nostanut pumppua 15mm ylemmäs, tämä olisi tarkoittanut suurempaa viivettä pumpun reagoinnissa jos vene saa vesikuormaa jostakin syystä. Joskus se muutaman kymmenen sekunninkin nopeutus voi olla todella tärkeää.

Ruuveja en asennuksessa aio käyttää, joten kiinnitys tapahtuu 291-Sikaflexilla.
Johnssonin raja-anturi "Ultima Kytkin"
Yksi syy mikä puolsi Johnssonin pumpun valintaa oli raja-anturi. Perinteinen kohotunnistin on historiaa. Ultima-kytkin toimii puolijohde elektroniikalla, eikä sisällä liikkuvia osia. Nestepinnan noustessa 50mm tasolle pumppu alkaa pumppaamaan, kunnes neste laskee 20mm tasolle. 8 sekunnin viivekytkin käynnistyksessä estää pumpun häiriökäynnistykset.
Pumpun pohja.
Ennen liimausta varmistetaan tartunta hiomalla 120 paperilla sihdin pohjasta kiilto pois.
Sihtien suojausta. 
Pumpun mukana tulee 2 eri päätä joihin letku voidaan kytkeä:
Suora ja 90-asteen kulmassa oleva nippa.
Keskellä on "takaiskuventtiili" joka kiristetään pumpun ja nipan väliin.
Talven jäljiltä Yamarinissa oli polttoainetankki täynnä. Jos pumpun olisi tahtonut asentaa aivan kiinni peräpeiliin olisi tankkia joutunut käyttämään irti. Koin tämän liian työlääksi operaatioksi ja päätin asentaa pumpun takatilan huoltoluukun kautta tankin etupuolelle.
Pumpun paikan mallausta.
Venetuunarin työkaluja:
Sikaflex, akkukone ja asetoni
Oikean paikan löydyttyä levitin veneen asennuskohtaan ja pilssipumppun pohjaan kerroksen sikaa.
Tasaisesti painaen pumppu paikalleen ja muutama pyöräytys, jotta sika etsii paikkansa.
Pumppu saa liimaantua pari päivää.
Pumppu liimauksessa. Letku on irroitettu, jottei liikuttaisi pumppua.
Näin pumppu on paikallaan. Parin päivän päästä teen kevyet rasituskokeet liimaukselle.

Seuraavaksi asennukseen moottorikaivoon tuleva postoläpivienti. Olin jo aikaisemmin irroittanut takakulmasta kaapeliohjauksen läpiviennin ja mitannut reiän. Reikä oli 30mm ja tämä tuotti tuskaa ostoskierroksella, mistään ei löytynyt sopivaa poistoläpivientiä tällä reikäkoolla. Joko oli hieman isompia tai todella paljon pienempiä. Päädyin ottamaan 34mm läpiviennillä olevan holkin.
30mm reikä jäänteenä ohjauskaapelin läpiviennistä
Olin jo henkisesti valmistautunut suurentamaan reikää 4mm Dremerillä. Onni oli asentajan matkassa tällä(kin) kertaa ja tarkemmassa tarkastelussa paljastui, että reikä onkin jo 34mm. Siinä oli vain 4 millin edestä tiivisteainetta kauluksena. Todella suuri voitto!
Pölytystalkoot vaihtuivat pieneen repäisyyn.
Uusi läpivienti.
Vesirajan lähellä olevien läpivientien kanssa pitää olla huolellinen. Tein Sikasta kauluksen. Tämä varmistaa, ettei saumasta valu pisaraakaan vettä vaikka aallot löisivät moottorikaivoon asti.
Letkuun on hankala päästä käsiksi rungon sisäkautta. 19mm letku on painettu paikalleen.
Tässä vaiheessa on letkun asentaminen on helppoa ja näkee, että on varmasti pohjassa. Läpivienti on ns. yleismalli ja sopii ainankin 3 eri letkupaksuudelle. Käyttämäni 19mm on näistä ohuin, tämän takia holkkia jäi näkyviin suht reilusti. Klemmari ja kiristysmutteri letkussa odottamassa.
Läpiviennin mutterin tiukkauksen jälkeen sikaflex tursusi nätisti koko matkalta, tämä ei vuoda.
Läpivienti paikallaan.
Letkuun taivutettu joutsenenkaula, jottei roiskuva vesi valuisi putken kautta pilssiin.
(Johnssonin takaiskukumi ei vakuuttanut)
Liimauksien ja letkun vedon jälkeen onkin jäljellä vain pienehköjä sähkötöitä. Pilssipumppu tulee asentaa niin, että päävirtakytkimen käyttö ei vaikuta sen toimintaan. Päätin tehdä pumpulle kokonaan oman boksin, jossa on 5A automaattisulake ja painonappi josta pumppua voi ajaa "pakkokäytöllä" ja testata toimivuus. 
Hahmotelma sähköistä
Pilssipumppu kytketään suoraan hupiakun napoihin. 70Ah akun pitäisi riittää hyvin pumpun tarpeisiin. Starttiakku pysyy erotettuna kytkennästä. Näin moottorin starttaus on mahdollista, vaikka pumppu olisi käyttänyt esimerkiksi rajakytkimen häiriötilanteessa akun tyhjäksi.

3x 1.5mm2 kumikaapelia, kytkentärasia ja pikkutarvikkeita.
Kytkentärasian kanteen työstetään tarvittavat reiät.
Pakkokäyttö ja automaattisulake paikallaan. 
Johdot vedettynä.
Otin tarkoituksella hieman väljemmän rasian, jotta samaan tilaan voi myöhemmässä vaiheessa lisätä muidenkin laitteiden sähköjä. Suunnitelmissa on asentaa sähkotakiloihin automaattisulakkeet, ne menee mukavasti samaan rasiaan.
Valmis rasia rasia johtoineen. Kokonaiskustannukset johdotuksella noin 14 euroa.

Asennuskotelo löysi paikkansa hupiakun päävirtakytkimen vierestä. 
Pumpulle menee 3 johtoa:
- Rajakytkimen + 12
- Pumppu ON + 12
- Maa
Veneiden jatkoliitoksissa käytän ainoastaan kutistettavia apicoja. Yleensä varmistan liitoksen suojauksen kerroksella sähkärin teippiä.
Pumppu paikallaan.
Johdot niputettu.
Kaikki ottaa aikansa, tähän projektiin meni kaupoissa kiertelyineen noin 6 tuntia. Veden kanssa koekäyttö on vielä suorittamatta. Kunhan liimaukset on kovettunut kunnolla on sen aika. 

Mukava ja varsin siisti projekti. Vaikka tarvetta pumpulle ei ole ollut olisi asennus pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin. 

Jos jotain jäi projektista hampaankoloon on se Sikaflexin pakkauskoko. Jokaisen pikkuruuvin takia joutuu yleensä ostamaan kokonaisen tuubin massaa. Järjestään vanha on kuivahtanut tai mennyt vanhaksi. Miksei 291 marine-sikaa saa pienemmissä pakkauksissa?! Esimerkiksi kaikuluotaimen anturin asennukseen riittää noin 20 ml annos. Loppu 290ml menee tuubista hukkaan.

8 kommenttia:

  1. Moro!

    Tietääkseni, ja myös valmistajan nettisivujen mukaan, kyseisestä sikaflexiä myydään myös tuubissa! Sitä on saanut ainakin Turun seudulla Raision Kea-Marinista, varmaan muistakin veneilyn erikoisliikkeistä. En tosin osaa sanoa, maksaako pieni tuubi sitten jo saman verran kuin iso patruuna. Kilohinta varmasti ainakin kohoaa! Mutta saattaa siinä pieni säästö tulla. Ainakin luontoa säästää kun ostaa pienemmän määrän ;)

    Kiitos hyvästä blogista, tosi mielenkiintoisia juttuja! Jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoisia juttuja!

    VastaaPoista
  3. Erittäin kiinnostava blogi, mielenkiintoista luettavaa hyvin kirjoitettuna! I like!

    VastaaPoista
  4. No nyt kun on parisen vuotta kulunut niin kuinka homma on toiminut? mitä tekisit toisin?

    VastaaPoista
  5. Automaattitunnistin toimii n. 1,5 kesää. Sitten ei. Nyt toinen pumppu menossa ja taas rikki. Pitänee etsiä joku parempi.

    VastaaPoista
  6. Sama kokemus automaattitunnistimesta. Kesti vuoden. Onkohan syynä Suomen pakkaset ?

    VastaaPoista
  7. Moro,

    Itse olen tehnyt samantyyppisen asennuksen buster R pohjaan ja käytössä oli Bilteman perus tasotunnistinpumppu. Pumppu on toiminut todella hyvin jopa 2 kesää ilman ongelmia. Siinä mallissa sai ainakin irroitettua asennuslevyn/pohjan pois ja pumppuosa talven ajaksi lämpimään.

    Olen lukenut paljon näistä uudenmallin pilssipumpuista, onko todella niin, että eivät kestä ja automatiikka menee "hajalle"?

    VastaaPoista
  8. Minulla kesti Bilteman pumppu hienosti 2 kautta, kunnes möin veneeni pois.

    Uudella veneellä on sitten ollut Motonetin perus Seaflo joka on hajonnut jo kerran.

    VastaaPoista

Kommentoi.