Yleensä kun kerran olen vakuutusyhtiön pykätät kahlannut läpi en perehdy niihin uudestaan vakuutuskauden uusiutuessa. Nyt kuitenkin jokin ajoi minut tavaamaan venevakuutukseni pykäliä aamukahvin lomassa.
Voikohan kuivempaa aamupalaa olla? |
Kuljetus ja säilytys- kohtaan oli lisätty painoraja veneelle, jonka vakuutus on voimassa traileroidessa. Yli 2000kg veneille vakuutus on voimassa vain talvisäilytys ja huoltologistiikan ajan. Eli 2000kg veneellä trailerikalastavan tulee tässä pykälässä olla tarkkana.
Myöskin vakuutus ei kata - lista oli karttunut viimeisimmästä:
Entisen 15 kohdan sijaan listasta löytyi 27 kohtaa.
Olihan sieltä itsellekkin jotakin, joka aiheuttaa toimenpiteitä. Täysin uutuutena listalta löytyi kohta: vakuutus ei kata uppoamista, jos veneeseen ei ole asennettu kokoonsa nähden sopivan kokoista automaattista pilssipumppua.
Todella oleellinen pykälä kaikille veneilijöille. Tiedän monta runkoa, joissa ei tehdaskunnossa ole automaattista pilssipumppua. Tämähän on ehdottomasti asennettava.
Sen verran olin utelias, että selvitin miksi tällainen pykälä on lisätty, sillä harvassa suuremmassa veneessä automaattinenpilssipumppu on.
Syynä, että laituriin uppoamisia on ollut luvattoman paljon. Yleensä aiheuttajana ollut tihkuava läpivienti, joka on jäänyt huoltamatta.
Yamarin täyttää pykälät ja CE:t kuitenaan vakuutusyhtiön vaatimaa pilssipumppua ei ole. |
Itseasiassa pilssipumpun asentaminen on ollut itselläni mielessä jo pitkän aikaa, jotenkin muut kiireet ovat vieneet voiton tältä todella tärkeältä turvallisuusvarusteelta. Nyt sekin projekti on vietävä loppuun. Olisihan tuon vähän muulle ajankohdalle ajoittaa, kun kiireisimmälle kevätajalle. Oman mielenrauhan takia tiedän, etten voi venettä veteen laskea ennenkuin tiedän kaluston täyttävän vakuutusyhtiön antamat vaatimukset.
Taas veneen lasku viivästyy yksien vapaiden verran.
Onneksi sattui olemaan jouto-aikaa ja pääsin jo aloittamaan projektin. Homma oli itseassa jo suunniteltuna korvien välissä vain toteutus uupui. Rungossa oli ostaessani kaapeliohjaus jonka purin pois heti kättelyssä. Kaapeliohjauksen vaijerin läpivienti jäi käyttämättömäksi, tulppasin sen soutuveneen laajenevalla pohjatulpalla. Ajatuksena oli hyödyntää olemassa olevaa reikää jossakin tulevaisuuden projektissa ja niinhän siinä kävikin.
Läpivienti sisäpuolelta. Tällaisenaan tämä ei sovellu letkun läpivienniksi vaan on uusittava. |
Läpivienti sijaitsee niin kaukana takatilan huoltoluukusta, että fiksu työskentely oli mahdotonta. Tunnin äherryksen jälkeen luovutin ja käyttöön rajummat aseet.
Arvion asennusreiän olevan noin 30mm. Otin tämän kokoisen poranterän ja porasin holkin kahteen osaan. Hommaan meni 5 minuuttia. Pikkuhiljaa sitä alkaa oppimaan, ettei aina ei kannata yrittää purkaa ehjänä osaa joka on menossa roskikseen. Menee aikaa, energiaa ja kuluu hirveän paljon turhia kirosanoja. :)
Rennon vapaapäivän yllätysprojekti nitkahti päivän mittaan jo hyvän askeleen eteenpäin.
Akkukone ja 30mm poranterä. |
Läpivientiholkki on historiaa, niin tarrakin. Kohta alemmastakin reiästä lentää vesi komeassa kaaressa ulospäin. |
Pumpuksi valitsin Johnssonin 49 litraa minuutissa pumppaavan automaatipilssipumpun. Pumpussa ei ole mekaanista vedenpinnan valvontaa kohoineen vaan mittaus tapahtuu elektronisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi.