Ensimmäistä kertaa Honda-miehen uralla oli vuorossa tulppien ja polttoaineen korkeapainesuodattimen vaihto. Mitään oireita moottori ei ole antanut, että vaihto olisi aiheellinen. Kuitenkin käyttötunnit on jo sitä luokkaa, että turvallisten veneilykilometrien jatkuvuuden kannalta koin projektin tarpeelliseksi.
Korkeapainesuodatin sijaitsee moottorin etu-osassa 3 pultin takana. |
Suodattimen kannessa on jousi joka painaa suodatinta "pesän" takaseinään. |
Uusi ja vanha suodatin. En tiedä vanhan suodattimen alkuperäisväritystä, mutta jos se on ollut vihreä niin onpahan ollut aiheellinen vaihto. Luonnollisesti vaihdoin myös kannen o-renkaan. |
Helppo ja nopea projekti. Ainut este suodattimen jokavuotiselle vaihdolle on korkeahko, tiivisteineen lähemmäs 80 euron hinta.
Tuplanvaihto on jokaiselle ex-mopopojalle tuttua hommaa. Vanhat pois ja uutta tilalle.
Tulppien väri oli ihan normaali ja mitään hälyyttävää en havainnut. Ainut asia joka itseäni huoltokirjan ohjeistuksessa ärsyttää on ohjeiden suurpiirteisyys. Kiristysohje on: "kierrä sormin niin, että tiiviste ottaa kiinni. Sen jälkeen kiristä 1/2 kierrosta". Miksi ihmeessä kuluttajille ei voi antaa yleisimpien huolto-paikkojen kiristysmomentteja?!
Saman vuosimallin Yamahan ohjekirjasta nämä löytyy.
Pieni extratyö tälle syksylle oli vuotava trimmisäiliön korkki.
Olin jo nähnyt painajaisia koko moottorin irti nostosta, jotta pääsen trimmiin ja säiliöön käsiksi. Onneksi erikoistyökaluilla projekti onnistui ilman suurempia taisteluita.
Eli jossakin vaiheessa trimmisäiliön öljykorkki on karannut väärille jengoille ja luonnollisesti säiliön puolelta kierteet olivat tuhoutuneet. Vuoto oli varsin minimaalinen, mutta kerta tuli varaosa hankittua pitihän se äheltää paikalleenkin.
Tuplanvaihto on jokaiselle ex-mopopojalle tuttua hommaa. Vanhat pois ja uutta tilalle.
Tulppien väri oli ihan normaali ja mitään hälyyttävää en havainnut. Ainut asia joka itseäni huoltokirjan ohjeistuksessa ärsyttää on ohjeiden suurpiirteisyys. Kiristysohje on: "kierrä sormin niin, että tiiviste ottaa kiinni. Sen jälkeen kiristä 1/2 kierrosta". Miksi ihmeessä kuluttajille ei voi antaa yleisimpien huolto-paikkojen kiristysmomentteja?!
Saman vuosimallin Yamahan ohjekirjasta nämä löytyy.
Pieni extratyö tälle syksylle oli vuotava trimmisäiliön korkki.
Olin jo nähnyt painajaisia koko moottorin irti nostosta, jotta pääsen trimmiin ja säiliöön käsiksi. Onneksi erikoistyökaluilla projekti onnistui ilman suurempia taisteluita.
Eli jossakin vaiheessa trimmisäiliön öljykorkki on karannut väärille jengoille ja luonnollisesti säiliön puolelta kierteet olivat tuhoutuneet. Vuoto oli varsin minimaalinen, mutta kerta tuli varaosa hankittua pitihän se äheltää paikalleenkin.
Säiliön paikka. Trimmin rungossa on paikka o-renkaalle joka tiivistää liitoksen. |
Kaikki onnistui ilman suurempia vastoinkäymisiä. Asiaan perehtyminen, hyvä suunnittelu ja huolellinen toteutus on avainsanat onnistuneeseen remonttiin.
Akku kiinni ja starttaus. Honda käynnistyi parilla pyörätyksellä 5.5 kuukauden talvehtimisen jäljiltä.
Keväistä mattopyykkiä. |
Moottori on vesille laskua vaille valmis. Rungon parissa saa vielä puuhastella päivän-pari. Vahat pintaan ja johdot nippuun. (ja ja ja ja)
Hyvä että homma sujui ongelmitta! Meidän tulisi viedä Honda perämoottorihuoltoon tässä kevään lähestyessä. Toivon että se tulee myös menemää hyvin. Helposti teillä tuo käynnistys kuitenkin lähti! Rentouttavia veneilyjä sinne ensi kaudelle.
VastaaPoista